Korán elindult – szükségellátás Martfűn?
Martfű polgármesterének közleménye:
„Tisztelt Martfűi Polgárok!
Többször adtunk már tájékoztatást arról, hogy a törvény gyökeresen megváltoztatta a hulladékgazdálkodás feltételeit és rendszerét. 2012 év legvégén jelent meg a törvény, amelyet számtalan jogszabály követett (az ide vonatkozó jogalkotás még mindig folyamatban van).
A Remondis Kft. a megváltozott jogszabályok alapján bekövetkezett jelentős vagyoni hátrányra hivatkozva az önkormányzatunkkal kötött közszolgáltatási szerződést felmondta. (Azóta ez a szolgáltató a Kun Hulladék Kft. nevet vette fel.) A felmondást a szolgáltató feltételekhez kötötte, konkrétan ahhoz, hogy abban az esetben folytatja a szolgáltatást, ha jelentősen felemeli az önkormányzat a lakossági szolgáltatási díjakat, vagy kompenzációt fizet. A felmondás jogszerűségét ügyvéd bevonásával vitattuk. A felmondást követően a Remondis Kft. (majd Kun Hulladék Kft.) nem végezte el a lomtalanítást és nem szállította el a szelektív szigeteken összegyűjtött hulladékot. A Kun Hulladék Kft az utóbbi számláján tájékoztatást adott Önöknek arról, hogy 2013. július hónap végével befejezi a szolgáltatást Martfűn.
A mai napon – annak ellenére, hogy az ügyvezető velünk nem ebben egyezett meg – a Kun Hulladék Kft. részéről Sztarinka Csilla arról tájékoztatott, hogy 2013. július 24-től már nem szolgáltatnak, a kukák összeszedését pedig már július 19-én megkezdik.
A Képviselő-testület arról döntött, hogy saját feladatellátásban szervezi meg a hulladékgazdálkodást a városban. Ehhez a feltételek kialakításával lendületesen hozzákezdtünk rögtön, amikor az új jogszabályokban foglalt feltételek világossá váltak.
Kialakítottuk a szervezeti kereteket, vezetőt bíztunk meg Gálné Kiscsatári Lídia személyében, hozzáfogtunk az ellátási hely kiépítéséhez, a kukás kocsi és gyűjtő edényzet beszerzéséhez. Az új jogszabály szerint mindezek (és még sok más feltétel) megléte mellett kérhetünk engedélyt hulladékgazdálkodási tevékenység végzésére.
A múlt hónap elejére egyértelművé vált, hogy ha éjjel-nappal dolgozunk, akkor sem tudunk engedélyt szerezni hulladékgazdálkodási tevékenységre a Remondis (Kun Hulladék) Kft. tevékenysége befejezéséig. Ezért a Vidékfejlesztési Minisztérium Környezetvédelmi Államtitkárságához, majd a Kormányhivatalhoz fordultunk segítségért.
A néhány napja kihirdetett törvény szerint, ha átmenetileg nincs közszolgáltató, akkor állami hatóság által kijelölt szerv fogja a hulladékgazdálkodási tevékenységet ellátni. Azt, hogy mely állami szerv jelöli ki a szolgáltatót, majd még egy ezután meghozandó kormányrendelet fogja eldönteni.
Tehát most nincs kihez fordulni.
Ebben a helyzetben az önkormányzat a következőket teszi:
– kukás autót szerzünk be – folyamatban van
– saját tulajdonú 1100 literes konténereket helyezünk el azokon a helyeken, ahol most is vannak – beszerzésük folyamatban van
– a családi házakhoz – átmeneti időre – hulladékgyűjtő zsákokat biztosítunk, ezeket közbeszerzési eljárás lefolytatása után kukákra cseréljük
– a megfelelő személyzetet biztosítjuk és kiképezzük.
A hulladékot a városból el fogjuk szállítani vagy szállíttatni, ha szükséges, akkor a polgári védelem közreműködésével.
Önök a következőket tegyék:
– elismervény ellenében adják át a gyűjtő edényeket a Kun Hulladék Kft-nek, vagy annak, aki igazolja, hogy a kukákat a Kun Hulladék Kft-től megszerezte és így jogos tulajdonosa a kukának. Másnak nem kötelesek átadni a kukákat.
– Folyamatosan figyeljék a tájékoztatónkat a hulladékgyűjtés és elszállítás módjáról.
Kérem a folyamatos együttműködésüket annak érdekében, hogy városunk ne szemetesedjen el és időben el tudjuk mindenhonnan szállítani a hulladékot.
Néhány hónap elteltével helyre fog állni a rend és kiegyensúlyozott hulladékgazdálkodási rendszer fog működni önkormányzati ellátásban.
Köszönöm a megértésüket,
Dr. Kiss Edit
Martfű város polgármestere”
Forrás: ÖS