Közműbírság már a kukásoknál is
Két hulladékszállítót első fokon hibás számlánként 10 ezer forint kötbér megfizetésére köteleztek a fogyasztóvédők – közölte Németh Szilárd fideszes rezsibiztos. De az áram- és gázcégeknek is, csak egyedi panaszok nyomán idén több százmilliót kell csengetniük. A közműhivatal pedig főleg víz- és hulladékcégek díjtrükkjei miatt büntet. A legújabb közműszámla-formátum után is jöhet még újabb.
A rezsiharc sokak szerint mulatságos, de nem annyira az – fogalmazott immár szokásosnak nevezhető e heti tájékoztatóján Németh Szilárd fideszes rezsibiztos, aki ennek bizonyítékául újabb, jellemzően folyamatban lévő hatósági eljárásokról számolt be. A júliusi 10 százalékos rezsicsökkentés nem kellő mértékű érvényesítése okán a fogyasztóvédelmi felülgyelőségek a Paksi Hulladékgazdálkodási Kft.-t, illetve a – húsz Pest és 17 Nógrád megyei településen hulladékszállítást végző – Zöld Híd Régió Kft.-t hibás számlánként 10 ezer forint kötbér megfizetésére kötelezte, amit a fogyasztók számára kell megfizetniük. Előbbi eset 18 ezer, utóbbi 6400 lakost érint.
Földgáz- és villamosenergia-szolgáltatás kapcsán a fogyasztóvédőkhöz 872 egyedi bejelentés érkezett, amiből 766 ügyben összesen 330,8 millió forint bírságot szabtak ki.
A Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal (MEKH) 79 víziközmű-szolgáltató ellen indított díjfelügyeleti eljárást, melyek küzül 47 esetben jogsértést állapított meg. Ez 113 települést, 425 ezer ügyfelet – a fogyasztók 23 százalékát – érinti. Szavai szerint e cégek az év elején az engedélyezett 4,2 százaléknál nagyobb mértékben emeltek díjat, illetve új díjelemeket vezettek be. A hulladékgazdálkodás területén 26 díjfelügyeleti eljárás indult, szintén a tavaly áprilisi árakhoz képest 4,2 százaléknál nagyobb díjemelés okán. Jellemzőnek nevezte a “műszaki tartalom megváltozására” hivatkozó díjemeléseket, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a 70 literes kukát 112 literesre cserélik, és sűrítik a szállításokat is, függetlenül a tényleges lakossági igényektől. Ez 196 településen 2 millió 754 ezer embert érint. Kevésbé konkrét adatai szerint itt 70 százalékban megszülettek az elmarasztaló ítéletek, az év végéig a fennmaradókat is meghozza a MEKH.
A Fidesz-politikus által bejelentett, újdonságnak számító adatok többnyire folymatban lévő, nem nyilvános eljárások aktáiból származhatnak. A számára ezt valami módon kiadó hivatalok a tájékoztatókon jellemzően nem képviseltetik magukat.
Németh Szilárd az újdonságszámba menő adatokon túl már ismert, jogerősen lezárult eljárásokra is emlékeztetett. Szavai szerint a számla kinézetére vonatkozó szabályokat hét szolgáltató nyolc esetben sértette meg. Emiatt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) összesen 56,5 millió forint büntetést szabott ki. Itt a képviselő valószínűleg csak az áram- és gázszolgáltatók ügyeire gondolt. Később ugyanis maga hangsúlyozta, a fogyasztóvédők 9 távhőcéget 56 ezer hibás számla miatt 560 millió forint kötbér megfizetésére ítélték. Ezt már az ügyfelek számára kell megfizetni. Megjegyzendő, szeptemberi tájékoztatóján még tíz távhőcégre vonatkoztak ennél valamivel alacsonyabb számok, az NFH pedig lapunkat nemrég 11 ügyről tájékoztatta. Az érintett távhőcégek közül Németh Szilárd szeptemberben csak hármat jelölt meg név szerint. Ezekről rendre kiderült, hogy vitatják a büntetés jogosságát, így eddig ezek az eljárások sem zárultak le jogerősen.
Németh Szilárd szerint a januári 10 százalékos rezsicsökkentés nem megfelelő mértékű betartása miatt három szolgáltatót büntettek meg. Itt vélhetőleg szintén csak az áram- és gázszolgáltatói körről van szó. Közülük a már szintén ismert Tigáz-esetet említette. Előadásából ugyanakkor kimaradt, hogy a Tigáz a fogyasztók túlnyomó többsége esetében éppenséggel 10 százaléknál nagyobb kedvezményt érvényesített, mégpedig saját hibájából, vélhetően év eleji számlázási kavarodások okán. Az extra kedvezményt az érintetteknek nem kellett visszafizetniük, így a Tigázt jelentős anyagi kár érte. Néhány fogyasztónak januárban tényleg 10 százaléknál kisebb kedvezményt számláztak, amit a gázcég elismert és korrigált.
A képviselő úgyszintén kitért a MEKH-nek az Elmű-Émász úgynevezett online tarifájával kapcsolatos – először lapunk által bemutatott – eljárására is. Eszerint az áramcsoport ugyan árkedvezménnyel csábította át lakossági ügyfeleit az internetes számlázásra, arra nem vagy nem kellő súllyal hívta fel az áttérők figyelmét, hogy onnantól viszont az esetleges további kormányzati rezsicsökkentések már nem vonatkoznak rájuk. A csoport a novemberi újabb 10 százalékos központi áramárcsökkentést az online tarifások esetében már valóban nem érvényesítette. A céget a MEKH pontosabb tájékoztatásra kötelezte és megbüntette.
Németh Szilárd újfent leszögezte: ezt hívják rezsiharcnak. Szerinte Magyarországon ilyen részletes törvényekre van szükség, mert míg Nyugat-Európában “önszabályozás működik”, nálunk a szolgáltatók azt hiszik, azt tehetnek, amit akarnak. Megjegyzendő, a már megbüntetett szolgáltatók többsége önkormányzati.
Láthatáron a legújabb számlakép-módosítás
Németh Szilárd kérdésünkre úgy vélte, a parlamenti elfogadás előtt álló újabb számlakép-módosító törvényjavaslata nem érinti a fogyasztókat. Mint arról beszámoltunk, a fogyasztóvédelmi bizottság által az indítványhoz benyújtott módosítás valamennyi, amúgy néhány hete törvénybe foglalt közműszolgáltatói számlaképen újabb változtatásokat eszközöl. Így a szolgáltatóknak az év végi ünnepek közepette lényegében néhány napjuk marad ezt a január 1-től előírt új formátumukban megjeleníteni. A képviselő kérdésfelvetésünk kapcsán meglepőnek tűnő fordulattal egy még újabb számlakép-módosítást vetített előre. Németh Szilárd ugyanis azt nevezte leginkább kívánatosnak, ha a lakosság az összes közműszolgáltatásról egyetlen számlát kapna. A nemrég elfogadott – most módosítás alatt álló -, január 1-jétől érvényes új számlaképtörvény egyelőre egységesíti a különböző közművek számlaképét, közművenként eltérő színek alkalmazását előírva.
A cikk eredetiben itt olvasható.
Forrás: http://nol.hu