péntek, január 24, 2025
HomeFENNTARTHATÓNe pazaroljuk tovább a hulladékot!

Ne pazaroljuk tovább a hulladékot!

Az Európai Bizottság „Generation Awake” elnevezésű kampányának legújabb szakasza az erőforrások nem fenntartható módon történő felhasználásából fakadó környezeti, gazdasági, társadalmi és személyes következményekre összpontosít.

A célja az, hogy tudatosítsa a fogyasztókban, milyen hatást gyakorolnak a fogyasztási szokásaik a természeti erőforrásokra. Ennek érdekében illusztrálja, milyen előnyökkel jár, ha a fogyasztó úgy dönt, máshogy cselekszik. A kampány középpontjában egy teljes mértékben interaktív, az unió mind a 24 hivatalos nyelvén elérhető honlap áll, amelyen rajzfilmfigurák mutatják be a vásárlás során hozott mindennapi döntések környezeti hatásait. Az uniós szintű újrafeldolgozási célok és az egyes területeken elért sikerek ellenére az európai hulladékot továbbra sem hasznosítjuk a kellő mértékben erőforrásként. Egy, a Bizottság számára készített tanulmány becslése szerint a hulladékokkal kapcsolatos uniós jogszabályok teljes körű végrehajtása évi 72 milliárd euró megtakarítást eredményezne, 42 milliárd euróval növelné az uniós hulladékgazdálkodási és -újrafeldolgozási ágazat éves forgalmát, és több mint 400 000 új munkahelyet teremtene 2020-ig.

A “Generation Awake” kampány honlapján a látogatók felfedezhetik, mekkora értéket jelent a hulladék, és megtudhatják, hogyan lehet azt újrahasznosítani, újrafeldolgozni, kicserélni vagy megjavítani ahelyett, hogy eldobnák. Egy kapcsolódó Facebook-oldal arra biztatja a polgárokat, hogy tűzzenek ki maguk elé célokat, például azt, hogy minél kevesebb élelmiszert dobjanak ki, vagy hogy csökkentsék a felhasznált víz mennyiségét. A tevékenységekhez bárki csatlakozhat, és jó lenne, ha mindenki terjesztené az üzenetet: ami elkerülhetetlenül hulladékká válik, abból értékes erőforrás lehet, és az erőforrások megtakarítása pénzmegtakarítást is jelent.

A könnyed hangvételű kampány mögött komoly mondanivaló húzódik meg: a hulladék gyakran tartalmaz olyan értékes anyagokat, amelyeket vissza lehet vezetni a gazdasági rendszerbe – olvashattó az Europress közleményében. Manapság a potenciális másodlagos nyersanyagok jelentős része elveszik az Európai Unió gazdasága számára, és ennek a nem megfelelő hulladékgazdálkodás az oka. 2010-ben összesen 2 520 millió tonna hulladék keletkezett az EU-ban, lakosonként és évente átlagosan 5 tonna. A hulladék mennyiségének csökkentése, valamint a hulladék újrahasznosítása és újrafeldolgozása révén mindannyian tehetünk az élénk gazdaságért és az egészséges környezetért. Ezzel környezeti és gazdasági erőforrásokat takaríthatunk meg, ami segít elmozdítani Európát egy egyre inkább körkörös gazdaság felé, amelyben a lehető legtöbb értéket nyerjük ki az erőforrásokból és a termékekből azáltal, hogy megjavítjuk, újrahasznosítjuk, újragyártjuk és újrafeldolgozzuk azokat.

A valamennyi uniós nyelvre lefordított kampány a 25-40 éveseket célozza meg, és külön figyelmet fordít a városokban élő fiatal felnőttekre és a kisgyermekes családokra. 2011. októberi indulása óta a kampány honlapját több mint 750 000 alkalommal tekintették meg, a videókat több mint 4,5 millióan látták, a Facebook-oldalt pedig már közel 100 000-en követik. A kampánynak ebben az új szakaszában megrendezésre kerül egy fotópályázat is, melynek témáját a szemét erőforrássá való átalakítására vonatkozó javaslatok képezik. A nyertes elutazhat majd Koppenhágába, Európa 2014-es zöld fővárosába.

A cikk eredetiben itt olvasható: http://www.napigazdasag.hu

OLVASS TOVÁBB

Kövess minket a Google hírekben is!

spot_img