Így csökkentette ökológiai lábnyomát a Renault
A Renault az utóbbi időben kitett magáért: jó ár/érték arányú modellpalettája mellett az elektromosok terén is egyre jobban igyekszik a francia gyártó, s a károsanyag-kibocsátás csökkentésével meglehetősen nagyot lehet vágni az ökológiai lábnyomon. A Renault élen jár e tekintetben.
A kibocsátást csökkenteni legjobban az elektromos autókkal lehet, ám azok értékesítése manapság még nem számít könnyű feladatnak, hiszen a vásárlók vonakodva lépnek egy teljesen új, számukra eddig ismeretlen útra. Mindenesetre a franciák egyre szélesebb villanyos palettával próbálkoznak minél nagyobb szeletet kiharapni a piac tortájából.
A gyártó elmondása szerint 2010 és 2013 között mintegy 10 %-kal sikerült csökkenteni az ökonómiai lábnyomot, ami 5,5 millió tonna szén-dioxidnak felel meg – ezzel az eredménnyel a legjobbak közé iratkozott fel a francia konstruktőr. Csak összehasonlításképpen: ez a mennyiség egy 600.000 fős európai nagyváros szennyezésének felel meg.
Ökológiai lábnyom
Az ökológiai lábnyom egészen pontosan azt a föld – ill. vízterületet takarja, amelyre egy bizonyos emberi népesség és életszínvonal végtelen (tetszőlegesen hosszú) ideig való fenntartásához szükség lenne. E számításnál olyan kézzel fogható adatot kapunk, amely kifejezi egy személy vagy csoport életszükségleteinek kielégítéséhez, a fogyasztott áru előállításához és a megtermelt hulladék elnyeletéséhez szükséges területet. Amiről a Renault kapcsán ezúttal beszélünk, az pedig a szén lábnyom: a fosszilis erőforrások elégetéséből, a földhasználat-változásból és kémiai folyamatokból keletkező CO2 elnyeléséhez szükséges erdőterület nagysága.
Ráadásul a franciák nem csupán a kevesebbet fogyasztó, és ez által kisebb mennyiségű szén-dioxidot kibocsátó modellekkel érték el a fenti eredményt. A nagymértékű csökkentéshez nagyjából 4 %-ban hozzájárult a logisztikai, újrahasznosítási és gyártási folyamatok optimalizálása, 11 %-ot tesz ki a nyersanyagok hatékonyabb kezelése és 85 %-ot képvisel a takarékosabb modellpaletta az eladott mennyiséggel súlyozva.
A Renault egyébként már 2010-ben bejelentette, hogy mindenképpen a takarékosabb modellek és a hatékonyabb gyártás ösvényére lép, s mára teljesült is a gyártó álma: 115 g/km-es átlagos, az egész modellpalettára vetített kibocsátása irigylésre méltó. Ez egy olyan folyamat, amit a többi gyártónak is követni kell, hiszen az autóipar nem csupán a megtermelt példányokról szól, hanem a gyártás milyenségéről, a logisztika és a hatékonyság fokozásáról is.
A cikk eredetiben itt olvasható: http://www.autopult.hu