Miért kell fizetni?
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj meghatározása keretében semmilyen módon és semmilyen tekintetben sem ismeri sem az edényhasználat, sem az edénybérlet díját.
Ha már a Fidesz a választások előtt bedobta a köztudatba a rezsicsökkentést (nyilvánvalóan azért, hogy a választókat kvázi megvegyék), akkor már én sem szeretnék lemaradni mögöttük. Szeretném überelni a hulladékszállítási díjban adott rezsicsökkentést, lévén az ezen szolgáltatás kapcsán adott kb. tíz százalék igazán bagatell. Ezért megpróbálok erre még rátenni egy lapáttal, és növelni a megtakarítást. Mit lehet tudni, hátha erre tekintettel engem is támogatnának, nemcsak a Fideszt.
Az központilag nyújtott megtakarítást én a következőkkel tudnám tovább növelni:
Törvénysértő, hogy Nagykanizsán a társasházak és lakásszövetkezetek a hulladékszállítási díjon felül az edényhasználatért is díjat kötelesek fizetni. Ezért ez az érintetteknek visszajár.
A nagykanizsai helyi hulladékgazdálkodási rendelet 13. §. (2) bekezdése szerint
Ha a közös edényt társasház/lakásszövetkezet tagjai használják, a közszolgáltatás és az edényhasználat díját a lakóközösség, vagy a lakásszövetkezet köteles fizetni, illetve az edény tartós közterületi elhelyezésére a közterület-használati megállapodást megkötni.
A helyi rendelet e tekintetben törvénysértő. Ugyanis a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj meghatározása keretében semmilyen módon és semmilyen tekintetben sem ismeri sem az edényhasználat, sem az edénybérlet díját.
Kétségtelen tény, hogy a törvény felhatalmazást ad az önkormányzatnak, hogy rendeletben tovább szabályozza a miniszteri rendeletben nem szabályozott díjalkalmazási és díjfizetési feltételeket. Csakhogy ez nem új, magasabb szintű normában nem szereplő díj alkalmazására, bevezetésére ad felhatalmazást, hanem csak arra, hogy a miniszteri rendeletben meghatározott díjalkalmazási és díjfizetési feltételeket további feltételekkel kiegészítse. De a magasabb szintű normában szereplő díjhoz képest új, vagy más díj alkalmazását nem teszi lehetővé. E tekintetben tehát a helyi rendeletalkotó súlyosan hibázott.
Vagyis megállapítható és kijelenthető, hogy a jelenlegi helyi szintű szabályozás nem felel meg a jogbiztonság alkotmányos követelményének, hiszen a rendeleti szintű jogszabályi előírások magasabb szintű jogszabályi előírást önkényesen kiegészít, tágít, felülír, ebből kifolyólag jogbizonytalanságot okoz. Hiszen a rendelet alapján olyan díjat számítanak fel a társasházak, lakóközösségek, lakásszövetkezetek számára, amelyet a törvény alapján nem lehetett volna. Ezáltal azzal, hogy a közszolgáltató a törvénysértő rendeleti szabályozás következtében a hulladékgyűjtő edények bérleti díját automatikusan a közszolgáltatási díj elemeként alkalmazza, holott ezt jogszerűen nem tehetné meg, törvénysértést követ el.
Amikor a törvény közszolgáltatásról és közszolgáltatási díjról beszél, akkor magáról a hulladékszállításról beszél. Az edényhasználat, az edény (esetleges) bérlése nem tartozik a közszolgáltatás körébe és nem is minősül annak. Még akkor sem, ha a szolgáltató a szállítás és az edény díját — jogellenesen — összevonja a közszolgáltatás keretében.
Közös képviselők figyelem! A hulladéktörvény alapján minden társasháznak, lakásszövetkezetnek joga és lehetősége lehet arra, hogy akár visszamenőleges hatállyal visszakövetelje a szolgáltatótól az eddig kifizetett edényhasználati, edénybérleti díjat. Na, ez lenne az igazi rezsicsökkentés. Mennyi megtakarítást is jelentene a társasházak, lakóközösségek számára, ha visszakapnák — visszamenőlegesen — mindazokat a kifizetett költségeket, amelyeket az edények használatáért, bérléséért jogellenesen kifizettek eddig?
A cikk eredetiben itt olvasható: http://kanizsahir.hu