Szeméttel is hajthatjuk a jövő autóit
Legalábbis a szemétből előálló gázzal. A Chevrolet meglepő konstrukcióval állt elő – eljön a metángáz-alapú autózás kora?
A 2015 Chevrolet Impala Bi-Fuel névre keresztelt jármű meghajtásához tulajdonképpen jelentős részben szemétre, szerves szemétre van szükség. Az ebből előálló biogáz az, ami az amerikai autógyártó legújabb közlekedési eszközének működtetéséhez szükséges energiát adja. Az oxigénszegény környezetben, mikroorganizmusok által lebomlott szerves hulladékból mintegy 60 százalékos metánt tartalmazó gáz áll elő. Ezt azonban finomítani kell: némi földgáz hozzáadásával 97 százalékos metántartalmúvá „varázsolják” a légnemű anyagot, majd üzemanyagtöltő állomásokra juttatva máris lehet tankolni.
De ha amúgy is kell hozzá földgáz, miért érdemes vesződni a hulladékból előálló metánnal? Nos, azért, mert így jelentősen olcsóbbá tehető az üzemanyag, tekintve, hogy a városok által előállított szemét amúgy is adott, ahogyan a belőlük keletkező gáz is. És ugyan ennek is van valamennyi szállítási költsége, de a teljes folyamat összes pénzigénye még mindig jóval kevesebb egységnyi energiára vetítve, mint a föld alatt megbúvó földgázkészletek felkutatása, kitermelése és szállítása. A benzinnel összehasonlítva gallononként (3,8 literenként) 1 dollárral alacsonyabb költségű tankolást jelent a biogáz használata.
És ott vannak még a környezeti tényezők is. Az eddig feleslegesnek gondolt metánt sem elégetni, sem megkötni nem kell, így az üvegházhatást a széndioxidnál jóval hatásosabban előidézni képes gáz autókban való használata a levegőt, a talajt és az ivóvizet is kíméli. Kaliforniai szakértők szerint a sűrített földgázzal működő autók egyébként is nagyjából 20 százalékkal kevesebb üvegházhatást okozó gázt bocsátanak ki, mint a benzinüzemű járművek.
A 2015 Chevrolet Impala Bi-Fuel földgáz-üzemben durván 240 kilométert képes megtenni 30 literes tartályának köszönhetően. Ha ez az üzemanyag kifogyna, mielőtt újra töltőállomásra érhetne az autózó, akkor a jármű automatikusan átvált benzines működésre.
Van azért néhány szépséghibája is a projektnek. Egyrészt a földgáz energiasűrűsége alacsonyabb, mint a benziné, vagyis egységnyi térfogatú tartályt teletankolva messzebbre juthatunk a hagyományos üzemanyaggal. Másrészt még a fejlett USA-ban is csupán 769 olyan töltőállomás áll az autósok rendelkezésére, ahol ilyen típusú üzemanyagot is lehet vételezni. Eközben benzint mintegy 168 ezer amerikai kút kínál.
Ettől függetlenül sok sikert kívánunk az év vége előtt megjelenő, 38.210 dolláros (9 millió forintos) áron forgalomba kerülő Chevy-nek. Ráférne már az autóiparra egy komoly innováció a hatékonyságot és környezetbarát működést illetően.
A cikk eredetiben itt olvasható: http://www.ma.hu