Mi legyen a maradékkal?
Karácsony közeledtével hajlamosak vagyunk túlzásokba esni. Nincs ez másképp a sütés-főzés területén sem. Bele sem gondolunk, mennyi finom ételt dobunk ki, ha véget érnek az ünnepek – ahelyett, hogy helyre kerülnének. A briteknél sincs ez másképp: évente 263.000 pulyka, 740.000 ünnepi puding, és 17,2 millió kelbimbó végzi a kukában – írja a stylemagazin.hu!
A statisztikai adatokból világosan kiderült, hogy a britek évente cirka 4,2 millió karácsonyi vacsorának megfelelő élelmet dobnak ki! Már december 25-e után 263.000 pulyka, 740.000 ünnepi puding, és 17,2 millió kelbimbó végzi a kukában! Ez átlagolva annyit jelent, mintha minden egyes brit háztartás 10%-át kidobnák, ami összességében 4,2 millió vacsorának felelne meg! És hogy mennyit jelent ez anyagiakban? „Csekélyke” 64 millió fontnyi elvesztegetett finom ételt. Ha a kidobott sárgarépákat sorba állítanánk, akkor elérhetnének Londontól egészen Münchenig, a fel nem használt pecsenyelével pedig egy olimpiai méretű medencét lehetne megtölteni. Az Unilever kutatásai szerint egy családban átlagosan 6-an ülik körül a vacsoraasztalt, és fejenként átlagosan 18,60 fontnyi élelmiszert fogyasztanak el. Tehát egy család összesen cirka 112 fontért vacsorázik. Mármint ennyit KELLENE megenniük, cirka négy nap alatt, de ez többnyire nem jön össze. Ezért keletkezik az irdatlan mennyiségű hulladék. A britek több mint egyharmada (kb. 36%) arra hivatkozik, hogy „ilyenkor megszállja őket a karácsony szelleme”, és erre hivatkozva vásárolnak (jóval) többet a szükségesnél. A 35 évnél fiatalabbakat ez még inkább érinti, ők pocsékolnak a legtöbbet. Az emberek rengeteg olyan dolgot képesek megvenni, amiről tudják, hogy semmi szükségük rá. Aztán amikor rádöbbennek, csak fogják a fejüket. A karácsony áldott szelleme helyett a jó marketing az oka a rengeteg vásárlásnak.
Az Unilever Project kutatás eredményeinek hatására hozták létre a #ClearAPlate (Egy tiszta tányér) kampányt, hogy felhívják a figyelmet a túlzott pazarlásra. Hiszen sokkal nagyobb a szegénység, mit gondolnánk. Fel kell hívni az emberek figyelmét az ésszerű költekezésre, vagy ha már ez nem sikerül, a maradékot érdemes a rászorulóknak adni – mindenhol jobb helye van, mint a kukában! A kampány partnere az Oxfamnak, és félmillió embernek biztosít ingyenes étkezést karácsonykor. Jon Goldstone, az Unilever Foods igazgatója elmondta: „Teljesen le voltunk döbbenve, amikor értesültünk róla, mennyi étel veszik kárba karácsony idején. Az ünnepekkor természetes, hogy finom falatokkal kényeztessük szeretteinket, de ez még nem ok arra, hogy eldobjunk 4,2 milliónyi élelmiszerhulladékot! A számokat látva világossá vált, hogy ideje lépni! Egy kicsit többet kell gondolnunk másokra is, és tudatosabban kell vásárolnunk. A #ClearAPlate kampány is ezért jött létre.” Szerencsére sokan tisztában vannak vele, hogy a kidobott étel kidobott pénz, és tudatosabban állnak hozzá a kérdéshez. Például érdemes mindenből annyit szedni, amennyit meg is eszünk! Nem kell 7-8 féle fogás sem. Bőven elég, ha 3-4 finomságot teszünk az asztalra, hiszen akkor sokkal nagyobb az esélye, hogy elfogy. Ha mégis marad valami, akkor tegyük be szépen a fagyasztóba – ha pedig nem tudjuk, szépen bedobozolva adjuk a rászorulóknak. Hiszen rengetegen éheznek. Nemcsak Afrikában, hanem sokszor akár a saját ablakunk alatt is. Gondoljunk rájuk is karácsonykor, a szeretet ünnepén!
A cikk eredetiben itt olvasható: http://www.stylemagazin.hu