Ez történik, ha átkapcsolunk nyuszi fokozatból teknősbéka fokozatba
Ugrásszerűen fejlődik az elektromos járműipar. Jól mutatja ezt a zürichi egyetemisták által nemrégiben felállított gyorsulási világrekord. Elektromos autójuk álló helyzetből 1,785 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-s sebességre és ehhez mindössze 26 métert tesz meg – írja a hirado.hu.
Ha nem is ilyen gyorsan, de ma már a legegyszerűbb városi elektromos autók is könnyedén megtesznek 100 kilométert egy töltéssel. A fejlesztők mindent bevetnek, hogy vonzóvá tegyék az e-autókat, és ösztönözzék az átállást.
A hazai elektromobilitás elterjesztéséhez az áfa- és adókedvezmény mellett az egyik legfontosabb feltétel az országos töltőhálózat létrehozása. Jelenleg ugyanis mintegy 61 nyilvánosan elérhető töltő van Magyarországon, melynek csak töredék villámtöltő.
Vörös Tamás, a Jedlik Ányos Klaszter főtitkára elmondta: a villámtöltés nélkülözhetetlen ahhoz, hogy ez a technológia elterjedjen, de azért azt tudni kell, hogy a töltések 90 százaléka otthon történik.
Az akkumulátoroknak egyébként lehet „második élete” is.
Az akkumulátorok nemcsak az autókban tárolják el a villamos energiát, hanem mondjuk otthon, a háztartásokban is – jegyezte meg.
És ha már az okos megoldásokat soroljuk, ne hagyjuk ki a békéscsabai Tappe csoport ötletét sem. Tavaly a Debreceni Egyetemmel közösen megalkották az első magyar, tisztán elektromos hulladékgyűjtő autót. A járművet három akkumulátor és kiegészítő napelemek működtetik. Fogyasztása töredéke a hagyományos kukásautóknak.
Bondár Lajos műszaki igazgató azt mondta: átlagosan 20 kW-os teljesítménnyel lehet számolni, ezt a fejlesztésnek köszönhetően sikerült 5 kW-ra csökkenteni. Ez arra elég, hogy a kukát az autó bebillentse, a benne lévő szemetet tömörítse, illetve a lerakóban kiürítse.
A műszerfalon különböző piktogramok adnak információt a vezetőnek.
A „nyuszi fokozat” azt jelenti, hogy az autó gyors fokozatban van, közúti közlekedésre alkalmas, ha átkapcsoljuk „teknősbéka fokozatra”, akkor hulladékgyűjtésre alkalmas – magyarázta.
Sorozatgyártása mindössze néhány millió forinttal kerülne többe,m mint a dízel kukásautóé.
Jelenleg egy alsó középkategóriás elektromos autó több mint 9 millió forint. Ez a többség számára még nagyon drága. Ezért is fontosak a különböző adókedvezmények, és ösztönzők.
Eljöhet az a pont, amikor már nem a kedvezmények miatt dönt valaki az elektromos autó mellett, hanem azért, mert zöldebb, tisztább, olcsóbb és jobb – jegyezte meg Vörös Tamás.
A technológia ma már rendelkezésünkre áll, használhatjuk. Ha sikeres lesz a Jedlik Ányos Terv, belátható időn belül akár elektromos autóval is utazhatunk Budapesttől Békéscsabáig.
Forrás: http://www.hirado.hu