Aki időt nyer, életet nyer?
A szerdai Fővárosi Közgyűlés több napirendben is foglalkozik hulladékgazdálkodást érintő témákkal, melyek közül a legizgalmasabbnak a hulladékgazdálkodási közszolgáltatással kapcsolatos döntések meghozatalával foglalkozó napirend lehet.
A fenti napirend mellett tájékoztatót hallhatnak a képviselők a tavasszal lezáródott KEOP projektekről, valamint dönthetnek a fővárosi szemétdíj 48 %-os csökkentéséről, amely felcsúti 390 Ft/ürítés/120 liter díjat célozza meg a szocialisták javaslata alapján.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatással kapcsolatos döntések meghozatalával foglalkozó előterjesztés az elmúlt időszakban bekövetkezett jogszabályi változások ismertetése után megállapítja, hogy szükséges a Fővárosi Önkormányzat és az FKF között létrejött keretszerződés módosítása.
A módosítás hátterében a Ht. 92/B § (2) bekezdésében foglaltak állnak, mely szerint az önkormányzatoknak 2016. június 30-ig módosítani szükséges a közszolgáltatási szerződésüket oly módon, hogy azokból törlésre kerüljön a közszolgáltatási díjbeszedés és a kintlévőség kezelés, valamint rögzíteni kell, hogy a koordináló szerv (NHKV Zrt.) a közszolgáltató részére a szerződésben rögzített feladataiért szolgáltatási díjat fizet.
A Ht. előírásai szerint a közszolgáltatónak 2016. október 1-ig rendelkeznie kell az NHKV Zrt. által kiadott megfelelőségi véleménnyel, melynek hiányában 30 napon belül fel kell mondania az önkormányzatnak a szerződést. A megfelelőségi vélemény kiadásának egyik feltétele a jogszabályban előírt tájékoztatási kötelezettség mellett a közszolgáltatási szerződés módosítása.
A mai közgyűlésre a szerződés módosítása nem kerül be, viszont a képviselők felruházhatják a főpolgármestert, hogy egyeztetést kezdeményezzen a Nemzeti Fejlesztési Miniszterrel, valamint az NHKV Zrt. vezetőivel az alábbi kérdéskörök tisztázására:
1. A közszolgáltatás finanszírozási helyzete, szolgáltatási díj
Az FKF által készített előzetes kalkuláció alapján a megjelent díjképlet figyelembevételével a közszolgáltató nem kaphatja meg a jelenlegi díjbevételét. Ennek következményeként 10 milliárd forintos hiány keletkezik a cég gazdálkodásában.
Ha az önkormányzat ezt támogatásból kipótolná, akkor a képlet szerint a díjból azt is le kellene vonni, vagyis a hiány továbbra is fennállna.
2. Számlázási tevékenység
Arra hivatkozással, hogy a az NHKV Zrt. nem tud önállóan számlázni, az FKF a jogszabállyal ellentétesen a saját nevében bocsát ki számlát, bár a számlázáshoz szükséges adatokat sem tudták idáig átadni. A Díjbeszedő Holding Zrt-vel kötött megállapodással az előterjesztés szerint ez a probléma orvosolhatóvá válik.
3. Haszonanyag átvétele, ára
A jogszabályi előírások alapján a haszonanyag tulajdonosa az NHKV Zrt,, viszont ennek a rendszere nem megfelelően működik, az NHKV Zrt. az FKF többszöri megkeresésére sem adott idáig iránymutatást.
4. Szolgáltatási szint
Az FKF számításai alapján a díjképlet által pozitívan jutalmazott közszolgáltatási tevékenységek költségei lényegesen meghaladják az azokra nyújtott többletfinanszírozás értékét, magyarán mondva ezeket a tevékenységeket, ha csak gazdasági oldalról vizsgálnánk, akkor meg kellene szüntetni. Természetesen ez nem járható út, mivel a KEOP projektek vállalásai nem teljesülnének, valamint az OHKT-ban előírt szolgáltatási szint nemteljesülése esetén az FKF nem kapna megfelelőségi véleményt, így nem végezhetné a közszolgáltatási tevékenységét.
5. Támogatásból megvalósult beruházások fenntartási kötelezettségei
Amennyiben a projektekben vállalt kötelezettségek teljesítése nem valósulna meg, akkor akár 100 %-os visszafizetési kötelezettség valósulna meg, melyet a főváros el kíván kerülni.
6. A szolgáltatási díj és az állami támogatás problémája
Egyértelműen tisztázni szükséges, hogy az NHKV Zrt. által fizetett díj támogatásnak minősül-e, más fejlesztések támogatási arányának csökkenésének az elkerülése érdekében.
Ha a főpolgármester megkapja a felhatalmazást, akkor újabb csörtét nyithat. Aki időt nyer, életet nyer?