Az NHKV feladata környezetvédelmi direktíváknak való megfelelés biztosítása
A napokban publikálta az Európai Bizottság “A környezetvédelmi politikák végrehajtásának uniós felülvizsgálata” című országjelentését, amelyben külön fejezet foglalkozik a hazai hulladékgazdálkodás jelenlegi helyzetével. Cikkünkben a jelentés megállapításaiból szemezgettünk. A dokumentum foglalkozik a hazai hulladékgazdálkodás koordinációjával foglalkozó NHKV Zrt-vel is, ezért portálunk megkeresésére kommentálták a Bizottság véleményét.
A hulladékgazdálkodás még mindig nem hatékony: az országnak továbbra is nehézséget okoz a fontos uniós hulladékgazdálkodási célkitűzések elérése. A gazdasági eszközök és a hulladékkeletkezést megelőző, az elkülönített gyűjtést/újrafeldolgozást és a hulladéklerakás csökkentését célzó egyéb mechanizmusok nem kellően hatékonyak a hulladékgazdálkodási célok eléréséhez – áll a jelentésben.
A települési hulladék újrafeldolgozása a lassú növekedés ellenére továbbra sem eléggé fejlett, mivel csak 31 %-ot ért el, amely magában foglalja a jóval az uniós átlag alatt maradó, csak 6 %-os komposztálási arányt is. Az 50 %-os újrafeldolgozásnak megfelelő 2020-as célkitűzésnek való megfelelés ezért több erőfeszítést igényel. A települési hulladék lerakása 57 %-ot tesz ki, míg az uniós átlag 28 %.
Magyarország Országos Hulladékgazdálkodási Tervet fogadott el a 2014 és 2020 közötti időszakra, amely jelenleg koncepcionális felülvizsgálat alatt áll.
Az uniós hulladékgazdálkodási célkitűzésektől való jelenlegi távolság okait az alábbiakban látják:
– a különböző közigazgatási szintek közötti koordináció hiánya;
– a hulladék elkülönített (házhoz menő) gyűjtése elégtelen;
– a biológiailag lebontható hulladék lerakótól való eltérítését szolgáló infrastruktúra és gyűtési rendszerek terén nem történt fejlesztés;
– a hulladék hulladékhierarchiának megfelelő kezelését szolgáló ösztönző hiánya;
– a kiterjesztett gyártói felelőségi (EPR) rendszereket javítani lehetne.
Javasolt adók
Magyarországon létezik a hulladéklerakás megadóztatására vonatkozó szabályozás, amelyet eredetileg fokozatosan terveztek végrehajtani, az adó mértékét 10/t EUR-ról 2016-ra 40/t EUR összegre növelve – írják a dokumentumban.
Az elkülönített gyűjtési rendszereket fejleszteni kell a házhoz menő gyűjtés növelésével, ideértve a biológiailag lebontható hulladék házhoz menő gyűjtését is. Jól kialakított kitermelési adóval csökkenhetne a homok, kavics és homokos kavics kitermelése, ami ösztönözné a másodlagos forrásokból származó ilyen adalékanyagok iránti keresletet.
Emellett a hulladékégetési adó bevezetése segítene annak elkerülésében, hogy a lerakókból származó hulladékot egyszerűen az égetőkbe vigyék.
Díjpolitika
A kormányzatnak többek között a hulladékgazdálkodási ágazatban alkalmazott árképzési politikája ugyanakkor a díjak kényszerű csökkentését vonta maga után, amely torzíthatja a piacot és rossz ösztönzőkhöz vezethet. Nemrégiben Magyarország bevezetett egy új rendszert, amelynek révén a normál díjakat a népességtől egy újonnan létrehozott nemzeti holding hajtja be, majd ezt követően az erőforrásokat az üzemeltetők között újra szétosztja. Mindazonáltal úgy tűnik, hogy a beszedett díjak nem biztosítják a hulladékkezelés tényleges költségeinek fedezetét. Ezért ezek a közelmúltbeli reformok súlyos aggályokat vetnek fel a környezetvédelmi projektek közép- és hosszú távú fenntarthatóságát illetően.
Infrastruktúra
A hulladékkeletkezés megelőzése és csökkentése, valamint az újrahasználat és újrafeldolgozás szükségszerű növekedése javíthatnak a magyar gazdaság erőforráshatékonyságán, növelhetik az üzleti lehetőségeket és az újrafeldolgozási ágazatban munkahelyeket teremthet, amelyek a körforgásos gazdaság irányába hatnak. A kohéziós politikai alapoknak a hulladékhierarchiában jobb helyezést elérő megoldás felé történő hatékonyabb elosztása is hozzájárul ehhez a célhoz. A jövőbeni hulladékgazdálkodási infrastruktúrára vonatkozó döntések meghozatalakor gondosan ügyelni kell arra, hogy a maradékhulladék-gazdálkodásra ne létesüljön túlzott kapacitás (mechanikus-biológiai hulladékkezelő létesítmény és energetikai hasznosító létesítmény).
Az uniós hulladékgazdálkodási jogszabályok teljes körű végrehajtásával Magyarországon több mint 13 300 munkahelyet lehetne teremteni és a hulladékágazat éves forgalma 1,4 milliárd EUR-val nőhetne.
A Európai Bizottság által javasolt intézkedések:
- A hulladéklerakóban való elhelyezést terhelőadó fokozatos emelése az újrafeldolgozható és újrahasznosítható hulladék lerakásának felszámolása érdekében. Bevételek felhasználása az elkülönített gyűjtés és az alternatív infrastruktúra támogatása céljából, a kohéziós politikai alapok eredményesebb elosztása a hulladékhierarchia magasabb fokain, emellett pedig a maradékhulladékok kezelését szolgáló kiterjedt infrastruktúra elkerülése.
- Hatékony díjpolitika megvalósítása a hulladékgazdálkodási vállalatok pénzügyi életképességének és a projektek pénzügyi fenntarthatóságának biztosítása érdekében.
- A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerek irányítására és teljesítményére vonatkozó felülvizsgálat elvégzése.
Az uniós környezetvédelmi politikák és jogszabályok végrehajtását illetően Magyarország egyik fő kihívása az elmúlt évtizedben elért haladás felgyorsítása az uniós hulladékgazdálkodási célok elérése érdekében, a hulladékgazdálkodási tarifapolitika felülvizsgálata révén is.
Mivel a jelentés foglalkozik a hulladékgazdálkodás koordinációjával foglalkozó NHKV Zrt-vel is, ezért portálunk megkeresésére kommentálták a Bizottság véleményét.
Csizmadia Tamás az NHKV Zrt. szóvivője elmondta: az NHKV célja a környezettudatos hulladékgazdálkodás elősegítése a hatályos jogszabályok céljának megfelelően. Kiemelte: az NHKV Zrt-t létrehozó törvény, a Ht. már alapelveiben is fontosnak tartja az uniós környezetvédelmi direktíváknak való megfelelést. A szóvivő rámutatott arra is, hogy a koordináló szerv feladatai között a jogalkotó pontosan azért emelte ki azt, hogy a környezetvédelmi uniós direktíváknak meg kell felelni, mert azokban korábban valóban volt kisebb elmaradás. A szóvivő kiemelte: az OHKT ezért játszik fontos szerepet az új hulladékgazdálkodási rendszerben.
Felvetésünkre válaszolva hozzátette: az unió tagállamai között számos modell megfigyelhető a hulladékgazdálkodás területén, a magyar modell is egy új, számos előnnyel rendelkező alternatíva, amelynek beüzemeléséhez, működtetéséhez idő kell.
A díjak területére vonatkozó kérdésünkre válaszolva elmondta: az árképzés területén fontos szerepe van a rezsicsökkentés vívmányainak megőrzésének. Aláhúzta: a jelenlegi díjképzés kereteit már a korábbi jogszabályok meghatározták, azok nem változtak, így azok nem az új – tehát a tavaly óta átalakuló (a szerk.) – hulladékgazdálkodási rendszernek a részei.
Tisztelt Csizmadia úr ! NHKV Zrt szóvivője .
Elolvastam az új szervet célkitűzéseit , az EU bizottság észrevételeit
és a hulladékkezelésben bevezetendő intézkedéseit.
A recycling hasznosságát és az élőtermészet védelmét közel 50 éve hirdetem és figyelem a munkán során és a mindennapi életben, Sok mindent sikerült megvalósítanom egy papírgyárban, mint mérnők és” ige hirdető” a gyakorlatban.
Idős lettem és meg kellett állapítanom , hogy a falra hányt borsó , története igaz , mert lehullik,pedig állandóan próbálkoznak.
A papír a tudás hordozója volt és még egy darabig úgy is marad .
Az Önök új hulladékgazdálkodási rendszerében a díjelszámolási megvalósítása , minden józan gondolatnak ellent mond.A recycling elveinek megcsúfítása , a pazarlás felső foka.
Konkrétan : A Balatonalmádi hétvégi házamra, visszamenőlegesen 2016 -ra áprilistól – októberi időszakra 7db önálló számlát,számla részletezőt és egy magyarázó leírást kaptam, A4-es, 80g/m2-es famentes másolópapíron , úgy hogy ezen lapok hátoldala üres , ez összesen 15 oldal, ez közel 1m2 famentes papír.
Egy ilyen program megvalósítása országos szinten felér egy kisebb erdő kivágásával. Tessék átgondolni ilyen gazdag ez az ország? Az EU is megtakarításra ösztönöz.
Uraim ki hiányzott Önöknél a technika , biológia stb. órán ,amikor
az erdők védelméről , a recyclingről beszéltek.
A gazdagabb országok ma már a semmit nem érő egyszeri dokumentumokat recycling papíron , vagy elektronikusan irják, negyed évenként számláznak, kisebb összegről éves számla készül és a nyomtatók a papír mindkét oldalára írnak.Talán nálunk is menne, ha a színes nyomtatású levél , nem tartozna a rezsi csökkentés bemutatásához.A rezsim csökkentése szép eredmény nálam ez 2013-tól 30847 Ft, de az Önök és az én állampolgári költségem a leírt pazarlás miatt , veszteségbe fogja vinni a tisztelt holdingot .
Tessék takarékoskodni, papírral , munkaerővel és józan paraszti ésszel. Tisztelettel !