fbpx

Felrobbanhat és óriási környezeti katasztrófát okozhat egy elhagyott olajszállító hajó a jemeni partoknál

Felrobbanhat és órási környezeti katasztrófát okozhat a jemeni partoknál 2015 óta elhagyatottan veszteglő olajszállító hajó, amelynek tartályaiban csaknem 1,1 millió hordó nyersanyag van – közölte szerdán a CNN amerikai hírtelevízió az ENSZ humanitárius ügyeket koordináló hivatalára (OCHA) hivatkozva.

Szakértők szerint mivel a hajó nem üzemel, a tartályokban lévő úgynevezett inert gázok (biztonsági gázok) – amelyeket a nyersolajból elillanó robbanékony gázok felgyülemlését gátolják – idővel elszivárognak, ami katasztrofális robbanáshoz vezethet, majd súlyos környezetszennyezést okozhat. A magas páratartalom és a korrózió is veszélyt jelent.

Mark Lowcock, az OCHA vezetője a múlt héten az ENSZ Biztonsági Tanácsának ülésén azt mondta, hogy az OCHA vizsgálócsoportot szeretett volna küldeni a ellenőrzése alatt álló helyszínre, de nem tudta megszerezni az ehhez szükséges engedélyeket.

A SAFER nevű olajszállító hajó a Vörös-tenger partjainál fekvő Rász Ísza kikötőjétől nem messze vesztegel, a térség a nemzetközileg elismert jemeni kormány ellen lázadó húszik ellenőrzése alatt áll. Lowcock azzal vádolta az Irán által támogatott milíciákat, hogy szándékosan késleltetik a helyezet felmérését, holott tavaly ők maguk fordultak az ENSZ-hez segítségért az ügyben.

A lázadók kezén lévő al-Maszíra televízió szerint a húszik azt követelik az ENSZ-től, hogy a vizsgálócsoport beengedéséért cserébe eladhassák a tankerben tárolt olajat, de ez az ellenük bevezetett nemzetközi szankciók miatt nem lehetséges.

Lowcock korábban is többször felhívta a figyelmet arra, hogy ha a tanker megreped vagy felrobban, a Vörös-tenger part menti része széles sávban szennyeződik majd, az évszaktól és a vízállástól függően pedig a kiömlött olaj az Adeni-öbölnél lévő Báb el-Mandeb-szorostól egészen a Szuezi-csatornáig, sőt, akár a Hormuzi-szorosig is terjedhet.

„A képzeletükre bízom, milyen károkkal járna egy ilyen katasztrófa a környezetre, a hajózási útvonalra és a világgazdaságra nézve” – tette hozzá Lowcock.

A tanker ügyében levelet írt az ENSZ-nek a jemeni kormány is, ebben ők is aggodalmukat fejezték ki a tankerhajó állapota miatt.

A hajó a polgárháborút megelőzően a jemeni állami olajvállalat tulajdonában állt. A tartályaiban lévő olaj értéke akár a 60 millió dollárt (körülbelül 17 milliárd forint) is meghaladhatja.

Az 1900 kilométer hosszú Vörös-tenger több száz halfajnak ad otthont, tengeri ökoszisztémája pedig különösen érzékeny.

mti

Chris LeBoutillier fotója a Pexels oldaláról

Facebook Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .