Tudatos öltözködés már kicsi kortól: fenntartható gyermekdivat
„A gyermekruházat egyre inkább trendorientált” – nyilatkozta Nathalie Christen-Genty, a párizsi Melijoe alapítója, a Net-a-Porter nevű e-kereskedelmi oldal gyermekruházat részlegének vezetője a Business of Fashionnek. Elmondása szerint korábban inkább gyakorlatias szempontokat követett a gyerekeknek szánt ruházati cikkek előállítása, de ma már egyre több világmárka versenyez egymással, hogy minél trendibb, iránymutatóbb kollekciókkal hívja fel a szülők figyelmét.
Giuliana Parabiago szerint, aki a Pitti Bimbo nevű, nemzetközileg elismert gyermekruházat-kiállítás tanácsadója, a kidswear elérte a felnőtteknek szóló ready-to-wear gyártási ütemét az elmúlt nyolc-tíz évben. A gyermekruházat esetében pedig ez talán még veszélyesebb a környezetünkre nézve, hiszen egy-egy ruhadarab relatív használati ideje a felnőtt ruházaténál is kevesebb lehet. A fellendüléssel párhuzamosan persze egyre több tudatos márka lépett a színre, és az elmúlt években számos globális brand döntött úgy, hogy létrehoz egy speciális részleget a gyermekek számára.
A fenntartható öltözködés mellett azonban az is fontos, hogy pozitív hatást gyakoroljunk a jövő nemzedékére: meg kell tanítanunk nekik, hogy hogyan gondoskodjanak ruháikról, hogy tudatosan döntsenek vásárláskor, és arra is, hogy mit kell tenniük akkor, ha már nem viselnek egy adott ruhadarabot.
Az alábbiakban olyan gyermekruházati márkákat mutatunk be az első nemzetközi (és Magyarországon is elérhető) fenntartható divatkereső, a GLAMI.eco kínálatából, melyek termékei etikus, fenntartható forrásból származnak, minőségiek és minden alkalomra tökéletesek.
A méltán híres divattervező, Stella McCartney 2010-ben indította el a Stella McCartney Kids & Baby vonalat. Az aranyos mintákkal készülő, kényelmes alapdarabok a 0-16 éves korosztálynak szólnak. Az etikus kollekcióiról már jól ismert Stella McCartney minden évszakban meglepi vásárlóit kompromisszumokat nem tűrő látásmódjával, ösztönös kreativitásával. Ahogy ő mondja, szeretett volna humoros, hordható és megfizethető kreációkkal előállni, hogy a tudatos szülők, nagybácsik, nagynénik fenntartható módon gondoskodhassanak a kicsik öltözködéséről.
A Bobo Choses-t Spanyolországban alapították 2008-ban azzal a céllal, hogy olyan ruházati márkát hozzanak létre, amely a gyermekek élénk képzeletvilágát és játékosságát fejezi ki. Első kollekciójuk 2009-ben látott napvilágot, ruháikat nemzetközileg is elismerték. A Bobo darabokat helyben gyártják Spanyolországban, illetve Portugáliában. A cég egy tizenöt fős lelkes csapatból áll, a márka kollekcióinak 50%-a pedig GOTS organikus textilipari tanúsítvánnyal rendelkezik.
A skandináv stílust követő (illetve újragondoló) Mini Rodini egy svéd márka, amelynek játékos, szórakoztató nyomatait Cassandra Rhodin készíti. A sokoldalú termékkínálat elkészítésekor a Mini Rodoni szem előtt tartja az etikus gyártási körülményeket és a ruhadarabok környezetre gyakorolt hatását is. A márka Svédországban már óriási népszerűségnek örvend, amit feltehetően egyedi, expresszív mintáinak és ökobarát jellegének köszönhet.
A Yvon Chouinard és Tom Frost által 1970-ben alapított Patagonia ruhák és kiegészítők széles választékát kínálja. A Patagonia szabadtéri tevékenységekre tervezett darabjai egytől egyig környezetbarát módon készülnek, és könnyű viseletek, amellett, hogy nagyon erős és tartós anyagokkal dolgozik a márka. A kicsiknek szánt daraboknál az időtálló minőség szintén nagyon fontos szempont, de a Patagonia Kids ugyanazokat a tulajdonságokat garantálja gyermekkollekcióinál, mint a felnőtt ruházat esetében.
A LemLem egy kézműveseket felkaroló, teljes egészében Afrikában működő női, férfi, valamint gyermekruhákat, valamint háztartási cikkeket értékesítő alapítvány és vállalkozás, amelyet Liya Kebede szupermodell hozott létre. Kebede-ben egyik etiópiai utazása alkalmával fogalmazódott meg a LemLem gondolata, amikor is találkozott tradicionális szövő kézművesekkel, akik nem találtak felvevő piacot. A természetes pamutból készült ruhadarabok előállításával és forgalmazásával a LemLem célja, hogy bővítse a termelést és munkahelyeket teremtsen Afrikában, valamint a hagyományos kézművességet támogassa.
Források: Business of Fashion, GLAMI.eco