Környezetkutató bevonásával folytatja zöld kampányát az ALDI
Idén ősszel folytatja a fenntarthatósági törekvéseit bemutató, illetve a környezeti szemléletformálást célzó zöld kampányát az ALDI. A promóció elsődleges célja, hogy megismertesse a vásárlókkal az ALDI környezetvédelmi intézkedéseit, az árucikkeken használt védjegyeket és tanúsítványokat, illetve egy ismert környezetkutató bevonásával hasznos gyakorlati tanácsokat adjon a vásárlóknak a környezettudatos életmód fejlesztéséhez.
Az ALDI felelős vállalatként elkötelezett az egészség- és környezettudatosság támogatása iránt és számos lépést tesz annak érdekében, hogy csökkentse tevékenységének környezetre gyakorolt hatását. Ennek részeként például 2025-ig a saját márkás termékei esetében 100%-ban újrahasznosítható csomagolóanyagot fog használni, illetve szintén 2025-ig 15%-kal csökkenti csomagolóanyag-felhasználását.
A vállalat már 2017-ben teljes üzlethálózatával és logisztikai központjával zöldáramra állt át, 2019 óta pedig klímavédelmi projektek támogatásán keresztül az operatív működése karbonsemleges hazánkban. Szintén 2019 év végén az ALDI kivezette kínálatából az egyszerhasználatos műanyag evőeszközöket, poharakat, tányérokat is, melyeket lebomló anyagból készült termékekkel helyettesített.
Idén ősszel folytatódik az ALDI zöld kampánya, amelyben ismét bemutatja a fenntarthatóság érdekében eddig tett lépéseit. A vásárlók az ősz folyamán megismerhetik továbbá a vállalat felelős beszerzési politikáját és az általa használt nemzetközi védjegyek – többek között a Globális Organikus Textil-szabvány (GOTS), a Felelős Erdőgazdálkodás Tanácsa (FSC), a Páneurópai Erdőtanúsító Tanács (PEFC) és a Kerekasztal a Fenntartható Pálmaolajért (RSPO) által kiadott ökotanúsítványok – kritériumait, valamint az ALDI méltányos kereskedelemből származó termékeinek (Fairtrade) legfőbb jellemzőit.
Az őszi kampány során az áruházlánc Kump Edina környezetkutató tanácsadóval együttműködve a vállalat honlapján és szórólapjain részletes információkat nyújt a műanyagmentes, az újrahasznosítható, illetve a megújuló nyersanyagból készült csomagolóanyagokkal kapcsolatban, valamint hasznos gyakorlati tanácsokat ad a vásárlók ökológiai lábnyomának csökkentése, illetve a hatékony hétköznapi komposztálás és hulladékfeldolgozás érdekében.
Szükség is lesz a nagyobb odafigyelésre, a tájékoztatás ugyanis még elég pontatlan.
Az újrahasznosított csomagolásra való utalásnál volt már példa, hogy olyan üdítő lett 100% újrahasznosított palackúként feltüntetve, aminek a csomagolásán erre semmi nem utalt, míg a mosogatószerek flakonja a feliratuk szerint 100% rPET, de erre sem az újságban, sem a polcon nem utal semmi. Az Aldi kék WC-papírja újrahasznosított, de csak az tudja, aki ismeri a német kék-angyal jelölést és felfedezi rajta, a magyar tájékoztatás annyit mond: “fehér”. Még az FSC-tanúsítások se nagyon kerülnek be a reklámújságba.
Egyes Aldikban bioműanyag zöldséges zacskó is van, ez látszatzöld, nem környezetbarátabb, mint a fosszilis eredetű, sőt, a szelektív hulladékgyűjtésbe kerülve ott bezavar és értelemszerűen nem is kerül így a lebomlás közelébe! Ugyanez – divat ide vagy oda – életciklus elemzések alapján legtöbbször igaz a papír és műanyag zacskó relációban is.
A polcokon is ideje lenne már jelölni a regionális termékeket, erre is van már itthon is példa és különösen vidéken ennek jelentős marketing ereje is van, nem is értem, miért nem csinálják még. Illetve igen, mert ezzel településenként/régiónként külön foglalkozni kell meg legalább településenként eltérő címkézés kellene, ami valószínűleg nem fér bele a diszkont politikába. A hazai termék jelölés is valahogy csak bizonyos termékcsoportoknál szerepel, más termékeknél meg hiányzik. Pedig itthon készül a citromos nápolyi vagy a hipó is, nem csak a tej.
A hulladékgyűjtésnél is van még hova fejlődni: bár az elektromos és elektronikus berendezések hulladékaira vonatkozó jogszabályra utalás szépen szerepel a reklámújságokban, a honlapon szereplő tájékoztatás csak kb. a jogszabályi szöveg másolata, minden, csak nem informatív. Egy lámpahulladék gyűjtőre pedig valahogy már nem jutott a pénztáraknál, pedig gyakorlatilag folyamatosan árulnak villanykörtét.
S akkor a reklámújság hulladékáról nem is beszéltünk: jobb lenne, ha nem is lenne papír alapon ilyen újság, de ha legalább nem fényes (lásd Rossmann, Müller), újrahasznosított papírból lenne.