fbpx

Nincsenek teljesen tisztában a magyarok a körforgásos gazdaság fogalmával

Nincsenek teljesen tisztában a magyarok a körforgásos gazdaság fogalmával, és nem látják, hol lehet ebben a csomagolóanyagok szerepe. Vásárláskor még mindig az ár a legfontosabb, a fenntartható csomagolás szinte egyáltalán nem szempont a termékek kiválasztásakor.

A Rondo Hullámkartongyártó Kft. legfrissebb kutatása[1] szerint a körforgásos gazdaság a többség számára a csomaglóanyagok újrahasznosítását jelenti, ami azt mutatja, hogy a legtöbben nincsenek tisztában a fogalommal: 66% mondta azt, hogy a körforgásos gazdaság a termékek visszagyűjtését és azonos célra való felhasználását jelenti, ők nem gondoltak arra, hogy a használt áruk új funkciót is kaphatnak. A csomagolóanyagok szerepéről a körforgásos gazdaságban a megkérdezettek 59%-a mondta azt, hogy a megfelelően visszagyűjtött csomagolóanyagok újrahasznosíthatók és újból csomagolás készülhet belőlük, és csak 32% szerint lehetséges, hogy a megfelelően visszagyűjtött csomagolóanyagokból más termékek készülhetnek.

Magas az árérzékenység

Noha a fentiekből látszik, hogy sokan úgy gondolják, a csomagolóanyagok jellemzően nem fenntarthatóak, mégis csak kevesek számára szempont, hogy a megvásárolt termék csomagolása a lehető legkevesebb hulladékot termelje: a magyar fogyasztók árérzékenysége hagyományosan magas, ennek megfelelően az ár a legfontosabb tényező egy termék kiválasztásakor is. A csomagolás szerepe elhanyagolható, mindössze a megkérdezettek 7%-ának kiemelten fontos, és további 12%tartja fontosnak, de a vásárlók egyébként nem is igazán látják a lehetőséget arra, hogy fenntartható csomagolású termékeket válasszanak.

A fogyasztók érzékelése szerint az élelmiszer-szektorban a legelterjedtebb a fenntartható csomagolás, a válaszadók közel kétharmada találkozott ilyen megoldással.

A többi termékcsoportban (ruházat, illatszer és drogéria, tisztítószer és vegyi áru, dekorációs termékek és egyéb) átlagosan 25-30%találkozott már fenntartható csomagolással. A felkínált termékcsoportokból átlagosan kettőt jelöltek a válaszadók, ami azt jelzi, hogy a fenntartható csomagolások elterjedtsége továbbra is alacsony a megítélésük szerint.

Nem szempont a választáskor, de örülnek neki a vásárlók

Online vásárláskor némileg változik a válaszadók attitűdje, ebben az esetben a vásárlók fontosabbnak tekintik a környezetbarát csomagolóanyagok használatát, mint általában. Ennek elsősorban a szállítás miatt szükséges plusz csomagolóanyagok használata az oka. Ugyanakkor itt sem feltétlenül ez az elsődleges szempont: a válaszadók 47%-a mondta azt, hogy nem a környezetbarát csomagolás és szállítás alapján dönt a termék kiválasztásakor, de örül neki, ha a szolgáltató odafigyel erre. A megkérdezettek 12%-a nagyon fontosnak, 26%-a fontosnak, 15%-a pedig egyáltalán nem fontosnak tartotta ezt a szempontot.

Hogy milyen csomagolóanyag lehet fenntartható, arról felemás információi vannak a fogyasztóknak: 66% tarja fenntarthatónak a hullámkartonból, illetve a papírból készült csomagolóanyagokat, emellett az üveg az, amit még viszonylag sok válaszadó (46%) fenntarthatónak tart. Ez nagyjából meg is felel a valóságnak, hiszen a hullámkarton akár 100%-ban lebomló, az üveg pedig – a megfelelő hulladékkezelés mellett – akár végtelen alkalommal újrahasznosítható. Rosszabb a megítélése a fémnek (31%) és a műanyagnak (17%), érdekes módon azonban 6% az egyébként rendkívül környezetkárosító hungarocellt jelölte meg a legfenntarthatóbb csomagolásnak.

„Fenntarthatósági szempontból továbbra is a hullámkarton a legkedvezőbb csomagolóanyag, ráadásul számos más előnnyel is jár a használata” – mondta el Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója. „Sokoldalúan felhasználható, nagyon könnyű, mégis olyan védelmet kínál, hogy akár üveget is biztonsággal lehet szállítani benne. Ráadásul, mivel hulladékpapírból is készülhet, fontos szerepe van a körforgásos gazdaságban is: a már előállított nyersanyagból nem lesz szemét, a csomagolóanyag előállításához nem kell újabb alapanyagot kitermelni, és a használata után a kartonpapírból megint csak nem lesz hulladék.”
[1] Az Opinio által a 16 – 59 éves okostelefonnal rendelkezők, kor, nem, iskolai végzettség szerint, és lakóhely szerint reprezentált sokaság körében végzett felmérés 1043 adatfelvétel alapján. Az adatfelvétel 2022. november második hetében, országos minta alapján készült.

 

Facebook Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .