Japán nem rendelkezik lítiumbányákkal, de hamarosan mégis nagyhatalom lehet a nyersanyagtermelésben. A szigetország kormánya és ipari óriásai a héten újabb lépéseket jelentettek be az elektronikai hulladékok és használt elektromos autó akkumulátorok hazai feldolgozására. A cél egyértelmű: csökkenteni a kiszolgáltatottságot Kínával szemben, és „bányák” helyett a hulladéklerakókból kinyerni a jövő olaját.
A világon mindenki a lítiumért, a kobaltért és a nikkelért kapkod – ezek az elektromos átállás nélkülözhetetlen elemei. Japán, amely természeti erőforrásokban szegény, de technológiában gazdag, felismerte: a jövőben nem az lesz a nyertes, aki a földből bányássza ki a fémet, hanem az, aki a leghatékonyabban nyerje vissza azt a már eladott termékekből.
A legfrissebb bejelentések szerint Japán nagyvállalatai (mint a JX Advanced Metals) és az állami szektor összefogtak, hogy felgyorsítsák a „fekete massza” (black mass) feldolgozását – ez az a por, amit a használt akkuk darálásából nyernek, és ami tele van értékes fémekkel.
A „városi bányászat” kora
A stratégia alapja az úgynevezett urban mining, azaz városi bányászat. A japán háztartások és roncstelepek tele vannak régi elektronikával és hibrid autókkal.
„Japánban nincsenek hegyek, amelyek lítiumot rejtenének. De vannak hegyeink használt elektronikából. Ha ezeket nem szemétként, hanem érclelőhelyként kezeljük, biztosíthatjuk az iparunk jövőjét” – vélekednek a helyi iparági elemzők.
A versenyfutás tétje óriási: az e-hulladékban rejlő fémek kinyerése ma már nemcsak környezetvédelmi, hanem nemzetbiztonsági kérdés is a szigetország számára.
Függetlenedni Kínától
A technológiai fejlesztések mögött komoly geopolitikai indokok húzódnak. Jelenleg a világ akkumulátor-alapanyagainak finomítását Kína dominálja. Japán – okulva a korábbi ellátási lánc szakadozásokból – nem akarja, hogy autóipara egyetlen beszállítótól függjön.
Az új eljárásokkal a japán kohászati cégek képesek lesznek arra, hogy a szennyeződésekkel teli használt akkumulátorokból is nagy tisztaságú, autóipari minőségű lítium-karbonátot állítsanak elő, méghozzá versenyképes áron.
Európa és az USA is a pályán
Japán nincs egyedül ezzel a törekvéssel. Az Európai Unió nemrég fogadta el azokat a szabályokat, amelyek kötelező újrahasznosított tartalom előírásával kényszerítik rá a gyártókat a körforgásra. Japán csatlakozása ehhez a versenyhez azonban felgyorsíthatja a technológiai innovációt.
A szakértők szerint a következő években a „hulladék” szó értelme teljesen átalakul: ami eddig költséges teher volt a városoknak, az hamarosan a legértékesebb exportcikké válhat.
🔗 Forrás és további részletek: A hír alapjául szolgáló információk az ázsiai és csendes-óceáni térség fenntarthatósági híreivel foglalkozó Eco-Business portálon jelentek meg: 👉 Eco-Business: Japan joins global race to recycle lithium batteries



