Már nem kell kukásautóknak pásztázniuk a fővárosi Duna-partot. A Tersus, azaz Tisztaság nevű hajó Hollandiából érkezett, most Budapesten szedi össze a hajókról és a partmenti szórakozóhelyekről a szemetet – írja a hirado.hu.
Fél éve takarít a Duna budapesti szakaszán a Tersus, a Duna első és ez idáig egyetlen hulladékgyűjtő hajója. Jelenleg ez a legmodernebb és a legésszerűbb megoldás a rakpartok tisztán tartására, amiben Magyarország élen jár. Rajtunk kívül Európában csak Amszterdamban zajlik ugyanígy a hulladék begyűjtése.
„Azt gondoltuk, hogy a környezetvédelem a Dunán is nagyon fontos, és a szilárd hulladékoknak az összegyűjtése nem volt teljes egészében megoldott eddig” – mondta el az M1 Kék bolygó című műsorában Spányik Gábor, a MAHART PassNave Személyhajózási Kft. ügyvezető igazgatója.
Régen az FKF-nek a kukásautói gyűjtötték be a hulladékot, amit most ez a hajó gyűjt össze. Tersus, vagyis tisztaság – ezt jelenti a hajó neve. Korábban katonai naszádként működött, és a világháború idején vetették be Hollandiában, most viszont már magyar vizeken veszi fel a harcot nap mint nap a szemetelőkkel.
A hajó a Bem térről indul, ott van az állomáshelye, reggelente kifut, hogy az előre meghatározott szakaszokról begyűjtse a hulladékot. A hajókról közvetlenül gyűjt be a szemetet, majd tovább indul a következő helyre. Amikor megtelt a szállítóhajó, eljutnak vele a Garam utcánál található zöldpontonhoz, és onnan a következő nap hajnalán viszik el a hulladékot. Naponta háromszor fordul a hajó és összesen tizenhat tonna szemetet képes elszállítani. Ez azt jelenti, hogy csaknem nyolc hajót tud mentesíteni a felhalmozódott hulladéktól.
Ráadásul a Tersus működése is környezettudatos: két darab euro5-ös dízelmotor hajtja. A károsanyag-kibocsátás a szárazföldön is csökkent azóta, hogy a Dunán lebeg a Tersus. Szemben a korábbi gyakorlattal a kukásautóknak nem kell naponta többször végigjárniuk a rakpartot.
A hulladék útja nem a zöld pontonon, vagyis a hulladékkikötőben ér véget. Nagy részét hasznosítják. A szemetet a rákospalotai hulladékhasznosítóba viszik. Amit lehet elégetnek, és távhőt, villamosenergiát állítanak elő a segítségével.
A közeljövőben várhatóan egy másik hulladékgyűjtő hajót is hadrendbe állít a MAHART, hogy még olajozottabban menjen a szemétgyűjtés. A dunai hulladékgyűjtés megoldására a MAHART mintegy hatvanöt millió forintot költött, és ezzel a károsanyag-kibocsátás mellett jelentősen csökkentette a zajszennyezést is a budapesti rakparton.




A néhány kukásautó zajszennyezése nem lehet azért olyan magas, különösen a rakparti gépjármű forgalom és a hajók járó motorjának alapzaja mellett. Az új hajó sem zajtalan és azt is ki kell üríteni. A szöveg alapján a hulladék egésze égetésre kerül, szelektíven gyűjtött hulladékot a hajó tehát nem fogad. Kár és kár a 65 millió Ft-ért is.
A néhány kukásautó zajszennyezése nem lehet azért olyan magas, különösen a rakparti gépjármű forgalom és a hajók járó motorjának alapzaja mellett. Az új hajó sem zajtalan és azt is ki kell üríteni. A szöveg alapján a hulladék egésze égetésre kerül, szelektíven gyűjtött hulladékot a hajó tehát nem fogad. Kár és kár a 65 millió Ft-ért is.