Vegyszermentes forradalom indul az akkumulátor-újrahasznosításban

akkumulátor
A bajor autógyártó nem várja meg, amíg az elektromos autók akkumulátorai hulladékheggyé válnak. A BMW Group és partnere, az Encory a németországi Parsbergben egy olyan kísérleti üzemet indított el, amely feleslegessé teszi a környezetszennyező vegyszereket és a hatalmas hőenergiát. A cél: a használt aksikból kinyert anyagokat azonnal, változtatás nélkül visszatölteni az új autókba.

Az elektromos autózás kritikusai gyakran hozzák fel érvként az akkumulátorok nehézkes újrahasznosítását. A jelenlegi ipari standard ugyanis vagy a kohósítást (ahol mindent beolvasztanak), vagy a hidrometallurgiát (ahol savakkal oldják fel a fémeket) alkalmazza. Mindkettő energiaigényes, drága és bonyolult.

A BMW most azonban asztalra csapott. Az Encoryval (amely a BMW és az Interzero vegyesvállalata) közösen megnyitották az első kísérleti üzemüket, amely az úgynevezett „direkt újrahasznosítás” (direct recycling) technológiáját alkalmazza.

Csavarhúzó és daráló a lombikok helyett

Az új eljárás radikálisan szakít a hagyományokkal. Ahelyett, hogy molekuláris szintig bontanák vissza az összetevőket, a parsbergi üzemben tisztán mechanikai módszerekkel dolgoznak.

A folyamat lépései egyszerűnek tűnnek, de nagy precizitást igényelnek:

  1. Szétszerelés: Az akkumulátorokat darabokra szedik.

  2. Aprítás: A cellákat ledarálják.

  3. Szétválasztás: Különböző szitákkal, légárammal és mágneses eljárásokkal szétválogatják az anyagokat.

A technológia legnagyobb újítása az indukciós szeparálás, amellyel rendkívüli tisztaságban tudják kinyerni az értékes anyagokat anélkül, hogy vegyi koktélokat kellene alkalmazniuk.

Megmentik a kristályszerkezetet

Miért hívják ezt „direkt” újrahasznosításnak? A válasz a katódanyagban rejlik. A hagyományos eljárások során az akkumulátor lelkének számító katódanyag kristályszerkezete megsemmisül, amit később drága pénzért újra fel kell építeni.

A BMW új módszere azonban megőrzi ezt a szerkezetet. A kinyert „fekete massza” (amely grafitot és lítium-mangán-kobalt-nikkel keveréket tartalmaz) olyan tiszta, hogy minimális kezelés után közvetlenül felhasználható új akkumulátorcellák gyártásához.

„A direkt újrahasznosítás hatékony, gazdaságos és jelentősen csökkenti a karbonlábnyomunkat, mivel elkerüljük az energiaigényes vegyi folyamatokat” – nyilatkozta Milan Nedeljković, a BMW AG gyártásért felelős igazgatósági tagja.

Versenyelőny a hulladékból

A projekt nem csupán környezetvédelmi, hanem kemény üzleti döntés is. Az Európai Unió szigorodó szabályozásai (EU Battery Regulation) előírják, hogy az új akkumulátoroknak egyre nagyobb arányban kell tartalmazniuk újrahasznosított anyagot.

Azzal, hogy a BMW képes házon belül, vegyszerek nélkül, olcsóbban visszanyerni az alapanyagot, függetleníti magát a nyersanyagpiac ingadozásaitól és a beszállítóktól. A parsbergi üzemben szerzett tapasztalatok alapozzák majd meg a technológia nagyipari bevezetését.


🔗 Forrás és borítókép: BMW Group PressClub Global Up and running: BMW Group and Encory launch innovative direct recycling to recover battery raw materials

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.