Egy új tanulmány szerint az elektromos autók akkumulátorainak újrahasznosítása Európában veszteséges üzlet. A költségek túl magasak, ráadásul sok újrahasznosító üzem kapacitásának kevesebb mint tíz százalékát használja csak ki.
A tanulmány azokat a gazdasági és strukturális tényezőket vizsgálta, amelyek befolyásolják az elektromos járművek lítium-ion akkumulátorainak újrahasznosításában az európai downstream folyamatok jövedelmezőségét. Szakértői interjúk megerősítették, hogy az elektromos autók akkumulátorainak újrahasznosítása jelenleg gazdaságilag nem életképes.
A legfontosabb költségtényezők között szerepelnek a szigorú biztonsági előírások miatti magas szállítási költségek, valamint a hidrometallurgiai feldolgozás tőke- és működési követelményei. Az eredmények rávilágítanak arra, hogy a szigetszerű innovációk helyett inkább rendszer szintű koordinált megközelítésre van szükség.
A regionális előkezelésen és központosított hidrometallurgiai üzemeken alapuló értékteremtő hálózat, más néven „spoke-and-hub” hálózat, ígéretes stratégiának bizonyulhat a költségek csökkentése és a folyamat hatékonyságának javítása szempontjából.
A megkérdezettek véleményei hangsúlyozták a stabil akkumulátor-visszagyűjtést a tulajdonosi struktúrákon keresztül, valamint a használt akkumulátorok kezelésével kapcsolatos jogi egyértelműség fontosságát is. A gyártói felelősségen és az akkumulátor-lízingen alapuló modellek segíthetnek az átláthatóság, az ellenőrzés és az európai szabályozási célok betartásának biztosításában.
A jövőbeli kutatásoknak a körforgásos akkumulátor-értékhálózatok megvalósítható terveinek kidolgozására kell összpontosítaniuk, ezeknek a terveknek integrálniuk kell a műszaki, jogi és gazdasági szempontokat. Továbbá a forgatókönyv-alapú tervezési eszközök támogathatják az infrastruktúra fejlesztését azáltal, hogy összehangolják a logisztikát, a szétszerelést és a kémiai feldolgozást az Európai Gazdasági Térségben érvényes előrejelzésekkel és szabályozási követelményekkel.
A tanulmány eredményei interjúk alapján készültek, ehhez 13 értéklánc-szereplőt kérdeztek meg, köztük járműgyártókat, logisztikai szolgáltatókat és újrahasznosító vállalatokat.