A hulladék fele kerül csak korszerű telepekre

nhkv

Állami Számvevőszék 2017-es jelentése indokolatlanul magas közszolgáltatási díjakat, problémás, koordinálatlan hulladékkezelő társaságok tömkelegét tárta fel. Az egységesülő rendszertől a kormány azt várja, hogy az ország minden pontján azonos és jó minőségű lesz a szemétszállítás. A PestiSrácok.hu ezúttal arról érdeklődött, az új rendszer hogyan birkózik meg az újrahasznosítás kihívásaival. Megtudták, a közszolgáltató által begyűjtött hulladékok megközelítőleg fele kerül egyelőre korszerű előkezelő telepekre, a hulladékkezelő telepek kiépítése nem minden régióban valósult meg, így a hulladék lerakása hazánkban még mindig jelentős. A hulladék gyűjtési és szállítási költsége is jelentős eltéréseket mutat.

Mint arról korábban beszámoltak, 2015. április 1-jével vette át az NHKV Zrt. a számlázási feladatokat azzal a céllal, hogy az ország minden pontján azonos és jó minőségű legyen a szemétszállítás és egységesedjen a számlázás is egységes lesz. A kormány szándékai szerint olyan új hulladékgazdálkodási rendszert akar kialakítani, amely a szolgáltatók működését teszi finanszírozhatóvá és stabillá, olyan kompenzációs rendszert alkalmazva, ami garantálja a nullszaldós, nonprofit működést és a hatékonyabb szolgáltatást.

Ellenzéki kritikák ugyanakkor arról beszéltek, a számlázás, szállítás, díjbeszedés és kintlévőség-kezelés feladatait eddig is megoldották a többségében önkormányzati tulajdonú nonprofit cégek, az NHKV a maga 23 millió forintos bérköltségével pedig csak a pénzt viszi el. Felhívták a figyelmet arra is, hogy míg az ország nyugati felén 80-90, addig a keleti régiókban 50 százalékos a fizetési hajlandóság, az átállás következtében felgyülemlő számlák pedig jelentősen megterhelhetik a lakosság pénztárcáját.

KOORDINÁLATLAN, ARÁNYTALAN A HULLADÉKKEZELÉS

A díjbeszedés egy központi szervhez csoportosításának létjogosultságát ugyanakkor az Állami Számvevőszék 2017-es jelentése is alátámasztja, amely egyes esetekben indokolatlanul magas közszolgáltatási díjakat, problémás, koordinálatlan hulladékkezelő társaságok tömkelegét tárta fel. A helyi irányítású hulladékkezelők esetén feltárt hiányosságoknak köszönhetően nem lehetett egységes és arányos díjszabási rendszert kialakítani, de az is kiderült, hogy az önkormányzatok nem tudták szakszerűen koordinálni a hulladékkezelő társaságok munkáját.

Minél kisebb területen zajlik, annál inkább problémás a hulladékkezelés

– állapította meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) vizsgálata, hozzátéve, hogy az önkormányzatok nem tudják megfelelően kontrollálni a hulladékkezelő társaságokat, a társaságok nem határoztak meg semmilyen kritériumrendszert működésük ellenőrzésére, több kezelőcég könyvelése sem volt rendben.

A hulladékkezelő cégek szolgáltatási normáinak harmonizálása, az egységes és arányos számlázási rendszer és a hulladékbegyűjtés megszervezése azért is lehet fontos, mert ez jótékony hatással lehet arra a különösen a téli időszakra jellemző káros gyakorlatra, amely szerint a kommunális hulladék legalább felét elégetik a háztartások. A GreenPeace által készített felmérés szerint télen napi gyakorlat százezrek számára, hogy a cipőtalptól a ruhaneműn át a különböző műanyag hulladékokig szinte bármit elégetnek.  Az EU-ban kötelezettségszegési eljárás indult hazánk ellen a rossz levegőminőség miatt, mégsem lépnek fel kellő erővel a magyar hatóságok.

A HULLADÉKKEZELŐ TELEPEK KIÉPÍTÉSE NEM MINDEN RÉGIÓBAN VALÓSULT MEG

A portál az egységes szolgáltatási és számlázási rendszer kialakítása kapcsán elsőként arról érdeklődött az NHKV-től, elégséges számban állnak –e rendelkezésre hazánkban a korszerű, szelektív hulladékgyűjtésre is alkalmas telepek. Mint az NHKV elöljáróban elmondta, a hulladékkezelés, így hulladékhasznosítás kizárólag a területileg illetékes környezetvédelmi hatóság engedélyének birtokában végezhető. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás részeként a közszolgáltató által begyűjtött és szállított hulladékok megközelítőleg 50 százaléka kerül jelenleg korszerű előkezelő telepekre. Itt történik az elkülönítetten gyűjtött csomagolási hulladékok válogatása, bálázása, a vegyesen gyűjtött hulladékok részbeni előkezelése, az energetikailag hasznosítható hulladékok szétválasztása.

A közszolgáltatók által üzemeltetett kezelőközpontokból az anyagában hasznosítható hulladékokat a hulladékhasznosító üzemekbe szállítják tovább. Az anyagában hasznosítást végző hulladékkezelők hulladék frakciónként szakosodtak, így szinte valamennyi anyagában hasznosítható hulladék kezelése megoldható hazánkban. Az energetikailag hasznosítható, elégethető hulladékokat cementgyárakban, erőművekben, vagy a budapesti hulladékhasznosító műben hasznosítják. A kifejezetten közszolgáltatók által végzett hulladékhasznosítás elsősorban a komposztálásra és kis mértékben az építési-bontási hulladékok hasznosításra terjed ki. A hulladékkezelő telepek kiépítése nem minden régióban valósult meg, így a hulladék lerakása hazánkban még mindig jelentős. Hozzátették, a regionális közszolgáltatást kiszolgáló hulladékkezelő központok általában 30-150 ezer tonna hulladék befogadását és kezelését tudják biztosítani. A hasznosítók esetében a 10 ezer tonna kapacitás évente már nagynak számít.

JELENTŐS ELTÉRÉSEK MUTATKOZNAK A HULLADÉKSZÁLLÍTÁS KÖLTSÉGEIBEN

A pestisracok.hu azon kérdésére, milyen eltérések tapasztalható a hulladék begyűjtéssel kapcsolatban felmerülő szállítási költségek tekintetében az NHKV közölte, a hulladék gyűjtése és szállítása jelentős eltéréseket mutat tekintettel a vegyes és a csomagolási hulladékok közötti jelentős fajsúly különbségre, valamint a gyűjtési körzet. A kilométerre vetített gyűjtési és szállítási költségek 250-2500 Ft között alakulhatnak.

Hozzátették, jelenleg minden a közszolgáltató által elkülönítetten gyűjtött hulladék frakcióra megoldott a hasznosítás. A hulladékból előállított termékek világpiaci árától függően azonban lehetnek időszakok, vagy hulladékfrakciók, amelyek után a hasznosítói kereslet lecsökken. Ide sorolható a gumiabroncs, képcsöves elektronikai hulladék, fémleválasztók mágnesezhető hulladéka. Vannak olyan hulladékok, amelynél a hasznosítás működésének feltétele a hasznosítás költségeinek kezelési díj formájában történő megtérítése a hasznosítótól kapott bevétel helyett, például az üveghulladék, időszakosan a társított italos karton, energetikai hasznosítás.

CSOMAGOLÁSI HULLADÉKOK ÚJRAHASZNOSÍTÁSA TERÉN TÚLTELJESÍTETTÜNK

Arról is érdeklődtek, hogy az uniós elvárásokhoz képest hol tart a magyarországi hulladékkezelés szervezettsége, és tarthatóak –e Magyarország vállalásai az újrafelhasználás terén. Az NHKV válaszában közölte az Európai Uniós hulladékgazdálkodási kötelezettségek alapvetően a hulladékok újrafeldolgozását irányozzák elő. Ez a csomagolási hulladék tekintetében a papír esetén 60 százalék, a műanyag esetén 22,5, az üveg esetén 60, a fémhulladék esetén 50, a fahulladék esetén 15 százalék. Mindre összesen 60 százalékos a hasznosítási kötelezettség, utóbbiból 55 százalék a minimális újrafeldolgozási kötelezettség.

 Állapot 2015-ben 

Hulladék fajta Képződőmennyiség Kötelezettség Teljesít-mény
tonna Típus % tonna tonna
Csomagolási hulladékösszesen 1 060 000 hasznosítás 60 636 000 650 000
újrafeldolgozás 55 583 000 530 000
Papír frakció (textil, társított is) 400 000 hasznosítás 60 240 000 340 000
Műanyag frakció 270 000 hasznosítás 22,5 60 750 170 000
Üveg frakció 105 000 hasznosítás 60 63 000 35 000
Fém frakció 65 000 hasznosítás 50 32 500 70 000
Fa frakció 220 000 hasznosítás 15 33 000 35 000

Települési hulladék (TH): a háztartási, valamint a háztartásihoz hasonló hulladék részét képező papír, műanyag, üveg és fém frakciók újrahasználatra előkészítésének és újrafeldolgozásának mértékét minimum 50%-ra kell növelni.

 Várható állapot 2020-ban , ha nem kerül sor további fejlesztésre (előrejelzés)

Jellemző Képződőmennyiség Kötelezettség Teljesít-mény
tonna Típus % tonna tonna
TH papír, műanyag, üveg és fém 1 650 000 újrafeldolgozás 50 825 000  675 980

Mindkét hulladékáram esetében a hasznosítási arányok növekedése várható 2020-ig a 2015-ös értékhez képest.

Forrás: pestisracok.hu

1 COMMENT

  1. Pontosítsunk. Papír, műanyag, stb. egyes anyagokra vonatkozó célértékre nem hasznosítás, hanem az 55%-hoz hasonlóan újrahasznosítás az előírás. A túlteljesítéshez továbbá hozzá kell tenni, hogy az NHKV várakozásai szerint 2015-ben 7 előírt minimális hasznosítási/újrafeldolgozási előírás közül 5-t sikerült teljesíteni. Ez a 7 célérték 2004 óta ismert, Mo.-nak derogációval 2008 helyett csak 2012 óta kellene elérnie ezeket. A 2017-re vonatkozó Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv szerint az üvegre és az összes hasznosításra vonatkozó min. értékek 2017-ben sem fognak teljesülni.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.