A digitális vízjeles technológia javítja a válogatás hatékonyságát

digitális vízjeles technológia
Az Európai Márkák Szövetsége (AIM, European Brands Association) által kezdeményezett és az Alliance to End Plastic Waste (AEPW) által támogatott HolyGrail 2.0 projekt újabb mérföldkőhöz érkezett a digitális vízjeles technológia életképességének bizonyítására irányuló küldetésében, amelynek célja a műanyag csomagolások pontos, nagyléptékű szortírozása.

A legutóbbi, a németországi Swisttalban található Hündgen Entsorgung anyaghasznosító létesítményben (MRF) végzett kísérletek során a Németországban és Dániában begyűjtött merev falú háztartási csomagolásokon alkalmazott digitális vízjelek hatékonyságát vizsgálták. Az évente 3 millió háztartásból származó 100 000 tonna hulladékot feldolgozó létesítményt a Digimarc és a Pellenc ST által közösen kifejlesztett érzékelő prototípusokkal és kiegészítő modulokkal szerelték fel. Ezek a modulok a közeli infravörös (NIR) és a digitális vízjel (DW) technológiát kombinálták a nagyobb válogatási pontosság érdekében.

A kísérletek 2024. augusztus 19. és december 19. között zajlottak azzal a céllal, hogy többféle csomagolóanyag-típus és -formátum esetében felmérjék a szortírozási teljesítményt. A szortírozott anyagmennyiségek figyelemre méltóak voltak, az észlelési hatékonyság 87,9% és 93,8% között mozgott és a szigorú felhőalapú elemzés révén folyamatosan 90% fölött volt.

Legfontosabb eredmények

A kísérletek a merev falú csomagolási hulladékokra összpontosítottak négy különböző típus és formátum esetében: PET palackok, merev falú PP, merev falú PE és PET-tálcák. A résztvevő vállalatok az Aldi, Arla foods, Netto Marken-Discount, Haleon, Hochland, Mondelēz International, Orkla, Procter & Gamble voltak, akik korábban digitális vízjelekkel látták el SKU-ikat (SKU, azaz a „Stock Keeping Unit”, magyarul „Készletnyilvántartási Egység”), és azokat a német és dán piacon a kijelölt területeken bocsátották áruba, majd gyűjtötték vissza.

A Coca-Cola és a McDonald’s további digitális vízjeles ivópoharakkal bővítette a mennyiséget, illetve az Imperial Brands dohánydobozokon is végeztek válogatási kísérleteket.

A válogatási hatékonyságot és tisztaságot a különböző anyagfrakciókban mérték, és a következő válogatási hatékonysági és tisztasági eredményeket érték el:

Az eredmények megerősítették, hogy a digitális vízjelek nagy pontosságú válogatást tesznek lehetővé, még az anyagok átfedése és szennyezettsége esetén is.

A kísérlet megerősíti a digitális vízjelekben rejlő lehetőségeket a merev falú háztartási csomagolások pontos válogatásában, ~90%-os – vagy még magasabb – válogatási hatékonyságot elérve még kihívást jelentő körülmények között is.

Bár az eredményeket egyszeres válogatással érték el, amely további kezeléssel javulna ipari körülmények között, ami bizonyítja, hogy a technológia készen áll a teljes kereskedelmi alkalmazásra. A pontosság mellett és a jelenlegi ipari válogatási technológiákkal ellentétben a digitális vízjelek eddig nem látott mértékű részletezettséget is lehetővé tesznek, elérve a SKU-szintű válogatást.

 

A piaci bevezetés felé

Ezek az eredmények jelentős előrelépést jelentenek az intelligens felismerési és válogatási megoldások bevezetése terén. A kísérletek bebizonyították, hogy a Digimarc digitális vízjeles technológia megkönnyíti a csomagolási hulladék SKU-szintű nyomon követhetőségét, és ezzel utat nyit a csomagolási és csomagolási hulladékról szóló rendeletnek (PPWR) való megfeleléshez, különösen a műanyag csomagolásokra vonatkozó, 2030. január 1-jétől alkalmazandó, újrahasznosított tartalomra vonatkozó követelményeknek.

A HolyGrail 2.0 befejezésével a hangsúly most a HolyGrail 2030 – Körkörös csomagolás kezdeményezés keretében a piaci bevezetési programokra helyeződik át. A cél az lesz, hogy a csomagolási lánc valamennyi érdekeltje számára bizonyítsa az intelligens válogatás és a kiváló minőségű újrahasznosított anyagokká történő újrafeldolgozás gazdasági életképességét, amelyek újra felhasználhatók a csomagolási alkalmazásokban, beleértve az élelmiszercsomagolást is.

A korai piaci demonstrációkat Belgiumban (a rugalmas PP élelmiszercsomagolások esetében) és Németországban (a merev PP élelmiszercsomagolások esetében) indítják el, azzal a céllal, hogy a technológiát tovább bővítsék, és a résztvevők számára hozzáférést biztosítsanak az élelmiszeripari minőségű, kifejezetten újrahasznosított PP anyagokhoz.

Forrás és borítókép: AIM

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.