Az Európai Márkák Szövetsége (AIM, European Brands Association) által kezdeményezett és az Alliance to End Plastic Waste (AEPW) által támogatott HolyGrail 2.0 projekt újabb mérföldkőhöz érkezett a digitális vízjeles technológia életképességének bizonyítására irányuló küldetésében, amelynek célja a műanyag csomagolások pontos, nagyléptékű szortírozása.
A legutóbbi, a németországi Swisttalban található Hündgen Entsorgung anyaghasznosító létesítményben (MRF) végzett kísérletek során a Németországban és Dániában begyűjtött merev falú háztartási csomagolásokon alkalmazott digitális vízjelek hatékonyságát vizsgálták. Az évente 3 millió háztartásból származó 100 000 tonna hulladékot feldolgozó létesítményt a Digimarc és a Pellenc ST által közösen kifejlesztett érzékelő prototípusokkal és kiegészítő modulokkal szerelték fel. Ezek a modulok a közeli infravörös (NIR) és a digitális vízjel (DW) technológiát kombinálták a nagyobb válogatási pontosság érdekében.
A kísérletek 2024. augusztus 19. és december 19. között zajlottak azzal a céllal, hogy többféle csomagolóanyag-típus és -formátum esetében felmérjék a szortírozási teljesítményt. A szortírozott anyagmennyiségek figyelemre méltóak voltak, az észlelési hatékonyság 87,9% és 93,8% között mozgott és a szigorú felhőalapú elemzés révén folyamatosan 90% fölött volt.
Legfontosabb eredmények
A kísérletek a merev falú csomagolási hulladékokra összpontosítottak négy különböző típus és formátum esetében: PET palackok, merev falú PP, merev falú PE és PET-tálcák. A résztvevő vállalatok az Aldi, Arla foods, Netto Marken-Discount, Haleon, Hochland, Mondelēz International, Orkla, Procter & Gamble voltak, akik korábban digitális vízjelekkel látták el SKU-ikat (SKU, azaz a „Stock Keeping Unit”, magyarul „Készletnyilvántartási Egység”), és azokat a német és dán piacon a kijelölt területeken bocsátották áruba, majd gyűjtötték vissza.
A Coca-Cola és a McDonald’s további digitális vízjeles ivópoharakkal bővítette a mennyiséget, illetve az Imperial Brands dohánydobozokon is végeztek válogatási kísérleteket.
A válogatási hatékonyságot és tisztaságot a különböző anyagfrakciókban mérték, és a következő válogatási hatékonysági és tisztasági eredményeket érték el:

Az eredmények megerősítették, hogy a digitális vízjelek nagy pontosságú válogatást tesznek lehetővé, még az anyagok átfedése és szennyezettsége esetén is.
A kísérlet megerősíti a digitális vízjelekben rejlő lehetőségeket a merev falú háztartási csomagolások pontos válogatásában, ~90%-os – vagy még magasabb – válogatási hatékonyságot elérve még kihívást jelentő körülmények között is.
Bár az eredményeket egyszeres válogatással érték el, amely további kezeléssel javulna ipari körülmények között, ami bizonyítja, hogy a technológia készen áll a teljes kereskedelmi alkalmazásra. A pontosság mellett és a jelenlegi ipari válogatási technológiákkal ellentétben a digitális vízjelek eddig nem látott mértékű részletezettséget is lehetővé tesznek, elérve a SKU-szintű válogatást.
A piaci bevezetés felé
Ezek az eredmények jelentős előrelépést jelentenek az intelligens felismerési és válogatási megoldások bevezetése terén. A kísérletek bebizonyították, hogy a Digimarc digitális vízjeles technológia megkönnyíti a csomagolási hulladék SKU-szintű nyomon követhetőségét, és ezzel utat nyit a csomagolási és csomagolási hulladékról szóló rendeletnek (PPWR) való megfeleléshez, különösen a műanyag csomagolásokra vonatkozó, 2030. január 1-jétől alkalmazandó, újrahasznosított tartalomra vonatkozó követelményeknek.
A HolyGrail 2.0 befejezésével a hangsúly most a HolyGrail 2030 – Körkörös csomagolás kezdeményezés keretében a piaci bevezetési programokra helyeződik át. A cél az lesz, hogy a csomagolási lánc valamennyi érdekeltje számára bizonyítsa az intelligens válogatás és a kiváló minőségű újrahasznosított anyagokká történő újrafeldolgozás gazdasági életképességét, amelyek újra felhasználhatók a csomagolási alkalmazásokban, beleértve az élelmiszercsomagolást is.
A korai piaci demonstrációkat Belgiumban (a rugalmas PP élelmiszercsomagolások esetében) és Németországban (a merev PP élelmiszercsomagolások esetében) indítják el, azzal a céllal, hogy a technológiát tovább bővítsék, és a résztvevők számára hozzáférést biztosítsanak az élelmiszeripari minőségű, kifejezetten újrahasznosított PP anyagokhoz.
Forrás és borítókép: AIM



