Szeptember elején meghökkentő kampányt indított a MOHU, hogy megmutassa, a szelektív hulladék közel 75 százaléka a vegyes kukában landol: PFËMÜ néven egy webshopnak tűnő platformot hozott létre, ahol valós termékek helyett abszurd, szürreális tárgyakkal találkozhattak az érdeklődők. A rendhagyó kezdeményezés alapja a MOHU több mint ezer ember bevonásával készült kutatása, mely rávilágít a Z és millenial generáció szelektív hulladékgyűjtési szokásaira.
A MOHU által készített kutatás szerint a 20–45 évesek 76%-a állítja, hogy minél több hulladékot kell újrahasznosítani. A kutatás résztvevőinek több mint fele kifejezetten úgy látja, hogy sokan rosszul gyűjtik a szelektív hulladékot – vagyis a tudás és a rutin között rés van, amelyet célzott, konkrét hibákat bemutató edukáció tud áthidalni. Ugyanakkor 66% vallja, hogy igyekszik minél többféle hulladékot szelektíven gyűjteni.
Ez a pozitív alapattitűd az, amire a MOHU felépítette a PFËMÜ nevű edukációs kampányt, mely „márkanév” az otthon legkönnyebben gyűjthető hulladékfajták kezdőbetűiből született: papír, fém, műanyag. A kezdeményezés célja, hogy a jó szándékból következetes napi rutin legyen – védd a környezetet, és segítsd a körforgást: dobd a szelektívet a szelektívbe!
A PFËMÜ 3 hete alatt 7 influenszer vitte a megmozdulás hírét a közösségi felületeken, mely a mai napig több mint 12 millió megtekintést eredményezett. Emellett az kampányhoz kapcsolódó weboldalakat közel 200 ezer látogató kereste fel eddig, hogy megismerje a PFËMÜ hátterét.
A szürreális „Kukaszülemények” segítenek kézzel fogható példaként szolgálni arra, hogy milyen fontos a megfelelő szelektálás. A “rosszul újrahasznosított tárgyakat” – egy üvegszilánkokkal tűzdelt fejhallgatót, egy tojáshéjjal kivarrt pulóvert, egy konyhai hulladékból készült kulacsot és egy olajos sportcipőt – Dr. Sinkovics EdE képzőművész és Ferencz Borbála divattervező készítették el, és a megmozdulásban résztvevő influenszerek mutatták be őket felületeiken.
„A körforgás nem magától értetődő: minden döntés számít. Feladatunk, hogy érthető, emlékezetes és cselekvésre ösztönző kapaszkodókat adjunk, miközben partnereinkkel együtt javítjuk a gyűjtés, az előválogatás és kezelés minőségét” – árulta el Runtág Tivadar, a MOHU operatív igazgatója a kezdeményezés kapcsán.
„Az első két év eredményei azt mutatják, jó úton járunk: több százezer szelektív kukát osztottunk szét, megkezdtük a hulladékudvar-hálózat átalakítását, az 5000 főnél nagyobb településeken növeljük a lakossági elkülönített gyűjtés gyakoriságát, megdupláztuk a textilgyűjtő konténerek számát, az újrafeldolgozási arányt 34%-ra növeltük és jelentősen csökkentettük a lerakási arányt. A Kukaszülemények kezdeményezés figyelemfelhívás volt, melyet konkrét, követhető lépéseknek kell követniük. A MOHU ehhez ad hátteret és útmutatót, hogy több és jobb minőségű anyag jusson vissza a körforgásba és így tovább nőjenek az újrafeldolgozási arányok.”
Forrás és borítókép: MOHU



