Két európai startup csütörtökön közölte, hogy mérföldköveket ért el az elektromos autók akkumulátorainak újrahasznosításában, amelyre az európai előírások betartásához, a teljes akkumulátor-ellátási lánc kínai dominanciájának csökkentéséhez és a CO2-kibocsátás csökkentéséhez van szükség.
2030 augusztusától kezdődően az európai elektromos autók akkumulátorainak legalább 6%-ban kell tartalmazniuk újrahasznosított lítiumot és nikkelt, valamint 16%-ban kobaltot.
Az Altilium brit akkumulátor-újrahasznosító vállalkozás szerint a londoni Imperial College által végzett kutatás kimutatta, hogy az általa újrahasznosított katódaktív anyagokkal készült kis akkumulátorok ugyanolyan jól vagy jobban teljesítenek, mint a kínai beszállítóktól származó szűz anyagokból készültek.
A katódanyagok jellemzően lítiumot, kobaltot, nikkelt vagy mangánt tartalmaznak.
Christian Marston operatív igazgató a Reutersnek elmondta, hogy a vállalat újrahasznosított anyagai 70%-kal csökkentik a CO2-kibocsátást az új anyagokhoz képest és 20%-kal csökkentik a termelési költségeket.
„Ez egy igazi technikai áttörés, amely valóban segít csökkenteni az újrahasznosított anyagok használatának kockázatát az autógyártók számára” – mondta Marston.
Az Altilium befektetői közé tartozik a Sociedad Quimica y Minera de Chile lítium üzletágának vállalati kockázati ága és a japán Marubeni kereskedőház.
A vállalat jelenleg a Tata Motors JLR egységével dolgozik együtt régi Jaguar i-Pace modellekből származó újrahasznosított anyagokból készülő akkumulátorcellákon.
A német tozero, mely startup 17 millió eurót (17,56 millió dollárt) gyűjtött befektetőktől, köztük a Hondától egy grafit újrahasznosítására szolgáló kísérleti üzem létrehozására. A vállalkozás már most tárgyalásokat folytat globális autógyártókkal a beszállításokról, amint a befektetésnek köszönhetően a cég mérete növekedni fog.
A startup hidrometallurgiai eljárása a grafit újrahasznosítására „net zero” kibocsátású, ha megújuló energiát használnak, ami segíteni fogja az autógyártókat, mivel a grafit teszi ki a lítium-ion akkumulátorok szén-dioxid-kibocsátásának 40%-át, mondta Sarah Fleischer, a tozero vezérigazgatója a Reutersnek.
Forrás: reuters
Image by Hookyung Lee from Pixabay