A Délkelet-Alföld Regionális HulladékgazdáIkodási Rendszer Létrehozását Célzó Önkormányzati Társulás szeptember 21-én tartotta legutóbbi taggyűlését – derül ki a békéscsabai közgyűlés előterjesztéséből.
A DAREH projekt elfogadása óta jelentős változás történt a hazai hulladékgazdálkodási rendszerben. Létrejött a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (NHKV Zrt.), amely a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásokat hivatott koordinálni. Ezzel egy időben elfogadták az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervet (OHKT), amely meghatározza a közszolgáltatás területi lehatárolását, és a közszolgáltatási feladatokat.
A legjelentősebb változás mégis az, hogy 2016. április óta a lakosság már nem közvetlenül a szolgáltatónak, hanem egy koordináló szervnek (NHKV Zrt.) fizeti a szemétdíjat. Emiatt is újra kell gondolni a projektet, meg kell határozni például, mely szolgáltatásokat kell az adott területen elvégezni. Ilyen a vegyes hulladékgyűjtése, házhoz menő szelektív-, lombhulladék gyűjtése, vegyes- és lombhulladék beszállítása, és a zöld-valamint szelektív hulladékok előkészítése, hasznosítása.
A közgyűlési előterjesztéshez mellékelt tájékoztató szerint a csatolt üzemeltetési koncepciónak megfelelően kell a tagönkormányzatoknak a rendeleteiket módosítani annak érdekében, hogy az NHKV Zrt. által fizetendő szolgáltatási díj maximalizálható legyen.
A javaslat alapján az alap működési modell nem változik, marad az egységes, teljes rendszert átfogó, önkormányzati tulajdonban lévő DAREH, amely megkapja a társulási vagyont és kiválasztja az üzemeltetőket (a tervek szerint közbeszerzés után a jelenlegi közszolgáltatókat). Viszont a korábbi elképzelésekkel ellentétben az új koncepcióban már nincs szükség a DAREH és a szolgáltatók, alvállalkozók közé beékelődő társaságra.
Továbbá javasolják, hogy a DAREH tulajdonosaként ne a társulás, hanem az önkormányzatok közvetlenül jelenjenek meg, így biztosítva egy közvetlenebb kontrollt a zrt működésében.