vasárnap, március 23, 2025
HomeHÍRFOLYAMMegépül az első európai vegyes hulladékból metanolt előállító üzem

Megépül az első európai vegyes hulladékból metanolt előállító üzem

A Repsol igazgatótanácsa zöld utat adott az Ecoplantba való befektetésnek, amely Európában úttörő projekt a városi hulladék megújuló üzemanyaggá, metanollá és körkörös termékekké történő átalakítására. Az üzem megoldást kínál a közlekedési ágazat CO2-kibocsátásának csökkentésére, miközben a körkörös gazdaságot is előmozdítja.

A Tarragonában található létesítmény – amelyben várhatóan több mint 800 millió eurós beruházást hajtanak végre – lesz az első olyan üzem Európában, amely gázosítással metanolt állít elő hulladékból. Ez az Enerkem – egy technológiai vállalat, amelyben a Repsol partner – által kifejlesztett csúcstechnológia második életet ad a hulladéknak, amely egyébként a hulladéklerakókban végezné vagy elégetésre kerülne.

Az új üzem kapacitása évente akár 400 000 tonna települési szilárd hulladék feldolgozására és 240 000 tonna megújuló üzemanyag és körforgásos termék előállítására lesz alkalmas. A megújuló metanol szerves hulladékból, míg a körforgásos termékek nem szerves hulladékból, például nem újrahasznosítható műanyagból származnak.

Az üzem 2029-re tervezett beindítása 340 közvetlen, közvetett és indukált munkahelyet, valamint az építési fázisban mintegy 2800 álláshelyet teremt. Az Ecoplant a Repsol tarragonai ipari komplexumába integrálódik, hogy kihasználja a meglévő infrastruktúrákat és felgyorsítsa a központ multi-energetikai központtá történő átalakulását, amely továbbra is a társadalom számára alapvető fontosságú termékeket, például megújuló üzemanyagokat és körforgásos anyagokat gyárt. Ez a beruházás a Repsol egyértelmű elkötelezettségét jelenti az ipari munkahelyek Spanyolországban való fenntartása és a környékbeli jólét további megteremtése mellett.

Az Ecoplanta-t az Európai Unió több mint 300 projekt közül választotta ki az Innovációs Alap programjának finanszírozására, mivel a kibocsátás csökkentésében rejlő nagy potenciál és innovatív jellege miatt Európában egyedülálló. Az Európai Bizottság szerint az Ecoplanta működésének első tíz éve alatt 3,4 millió tonna CO2-nek megfelelő mennyiségű üvegházhatású gáz kibocsátását fogja csökkenteni.

Megoldás a közlekedés szén-dioxid-mentesítésére

Az Európai Unió olyan tervet dolgozott ki, amelynek célja a tengeri közlekedésben felhasznált energia szén-dioxid-intenzitásának fokozatos csökkentése 2030-ig a 2018-as szinthez képest 40%-kal, 2050-ig pedig a 2020-as szinthez képest 75%-kal.

Jelenleg a leghatékonyabb lehetőségek e célok elérésére a megújuló dízel – amelyet a Repsol már gyárt a cartagenai üzemében – és a megújuló metanol, amelyet az Ecoplantban fognak előállítani. Ezek a technológiák kiegészítik a tengeri közlekedés igényeinek kielégítését és technológiailag érettek a megvalósításhoz, szemben más alternatívákkal, mint például a megújuló hidrogén, az ammónia vagy a tengeri meghajtási rendszerek villamosítása, amelyek még további fejlesztéseket és nagy beruházásokat igényelnek a flotta megújítása és az üzemanyag-forgalmazás terén.

A megújuló metanol a közúti közlekedésben is felhasználható lesz, nyersanyagként megújuló benzin és dízel előállításához, valamint fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) előállításához. Emellett a metanol nagyon sokoldalúan felhasználható a vegyiparban, többszörösen felhasználható az autóiparban és az építőiparban, valamint olyan különböző ágazatokban, mint az egészségügy, az élelmiszeripar és az elektronika.

Az IRENA és a Methanol Institute szerint a globális metanoligény 2050-re a jelenlegi szint ötszörösére fog nőni, ami a megújuló metanol hajózási, közúti és légi közlekedésben, valamint a vegyipari alkalmazásokban történő felhasználásának köszönhető. Tekintettel e hulladék-felértékelési modell nagy potenciáljára, a Repsol elemzi a modell más régiókban való megvalósíthatóságát.

A Repsol célja, hogy vezető szerepet töltsön be a megújuló üzemanyagok előállításában az Ibériai-félszigeten. Célja, hogy 2027-ben évi 1,5-1,7 millió tonna, 2030-ban pedig akár évi 2,7 millió tonna (beleértve a megújuló hidrogént és a biometánt is) termeljen. A vállalat célja továbbá, hogy 2027-ben évente legfeljebb 105 000 tonna, 2030-ra pedig 200 000 tonna körkörös terméket állítson elő.

 

Forrás és borítókép: repsol

 

OLVASS TOVÁBB

Kövess minket a Google hírekben is!

spot_img