csütörtök, február 13, 2025
HomeEURÓPAIÚj uniós szabályok a fenntarthatóbb és etikusabb akkumulátorokért

Új uniós szabályok a fenntarthatóbb és etikusabb akkumulátorokért

Ahogy az akkumulátorok stratégiai jelentőségű piaccá válnak, az Európai Parlament új szabályokon dolgozik a kapcsolódó környezetvédelmi, etikai és társadalmi kérdések kezelésére.

Az előrejelzések szerint 2030-ra legalább 30 millió kibocsátásmentes elektromos jármű közlekedik majd az EU útjain. Miközben az elektromos autók várhatóan jelentősen csökkentik az üvegházhatású gázok kibocsátását, van egy környezetkárosító hátulütőjük: az akkumulátoraik.

Az Európai Parlament az akkumulátorokról szóló uniós irányelv aktualizálásán dolgozik, hogy biztosítsa, az akkumulátorok életciklusuk végén újragyárthatóak vagy újrahasznosíthatóak legyenek.

március 10-én elfogadott jelentésében a Parlament kitér arra, hogy az új szabályoknak a termék teljes életciklusára ki kell terjedniük, a tervezéstől a fogyasztáson át egészen az újrahasznosításig. A javaslat kapcsolódik az EU körforgásos gazdasági cselekvési tervéhez és az EU ipari stratégiájához.

December 9-én a Parlament és a Tanács ideiglenes megállapodásra jutott az akkumulátorokra vonatkozó szabályok felülvizsgálatáról. Amint mindkét intézmény hivatalosan jóváhagyja, az új szabályok közvetlenül hatályba lépnek.

Ezáltal az akkumulátorok fenntarthatóbbá, nagyobb teljesítményűvé és tartósabbá válhatnak.

Hogyan osztályozzák az akkumulátorokat?

A képviselők a növekvő használatuk és a technikai fejlődésük miatt a „könnyű közlekedési eszközök ”, például az e-kerékpárok vagy e-rollerek számára új akkumulátor-kategória bevezetését szorgalmazták. Az új kategória a meglévő hordozható, gépjármű (például járművek indításához, világításához vagy gyújtásához szükséges energiaellátáshoz) és ipari akkumulátorok osztályai mellé kerül.

Infografika az EU-ban elérhető akkumlátorokról   
Az EU-ban elérhető akkumlátorok

Akkumulátorok: stratégiai piac az EU számára

Az akkumulátorok iránti globális kereslet 2030-ra 14-szeresére nő, és az EU a kereslet nem kevesebb, mint 17%-át fedezheti. Ennek fő oka a digitális gazdaság, a megújuló energiaforrások és az alacsony szén-dioxid-kibocsátású mobilitás térnyerése. Ahogy emelkedik az akkumulátort használó elektromos járművek száma, úgy válik ez a piac globálisan stratégiai jelentőségű piaccá.

A környezeti hatás nyomon követése

Az akkumulátorokat olyan címkével kell ellátni, amely megmutatja a szénlábnyomukat, így átláthatóbb lehet a környezeti hatásuk. Ez kötelező érvényű lesz az elektromos járművek akkumulátoraira, a könnyű szállítóeszközök akkumulátoraira és a 2 kWh feletti kapacitású újratölthető ipari akkumulátorokra is. Ezenkívül lefedi az akkumulátor teljes élettartamát, és garantálja, hogy az új akkumulátorok minimálisan tartalmaznak bizonyos nyersanyagokat.

A nyersanyagokkal kapcsolatos kérdések

Az akkumulátorgyártás nagymértékben függ a kritikus nyersanyagimporttól, nevezetesen a kobalt, a lítium, a nikkel és a mangán behozatalától, amely jelentős hatással van a környezetre és a társadalomra.

Az emberi jogokkal való visszaélések kezelése és az akkumulátorok etikusabb beszerzése érdekében a képviselők az akkumulátorgyártókra vonatkozó átvilágítási kötelezettség bevezetését szorgalmazzák. A vállalatoknak meg kell felelniük a nyersanyagok és másodlagos nyersanyagok beszerzése, feldolgozása és kereskedelme során felmerülő társadalmi és környezeti kockázatokra vonatkozó követelményeknek. A kkv-k kivételével minden, az uniós piacon akkumulátorokat forgalomba hozó gazdasági szereplőnek ki kell dolgoznia és végre kell hajtania ezt az átvilágítási politikát.

Az akkumlátorok újrahasznosítása az EU-ban - infografika   
Az akkumlátorok újrahasznosítása az EU-ban

Az újrahasznosítás növelése

2019-ben az EU-ban értékesített hordozható akkumulátorok 51%-át gyűjtötték be újrahasznosítás céljából. Minden akkumulátortípushoz sajátos akkumulátor-újrahasznosítási folyamatok vonatkoznak a gyártásukhoz használt különböző fémek és vegyületek miatt.

Az új szabályok szigorúbb begyűjtési célokat tartalmaznak majd hordozható akkumulátorok (2023-ra 45%, 2027-re 63%, 2030-ra 73%), valamint a könnyű szállítóeszközök akkumulátorok (2028-ra 51%, 2031-re 61%) esetében is.

Ezen túlmenően a könnyű közlekedési eszközökből, gépjárművek, ipari és elektromos járművek akkumulátoraiból származó minden hulladék begyűjtése ingyenes kell legyen a végfelhasználók számára, függetlenül azok jellegétől, kémiai összetételétől, állapotától, márkájától vagy eredetétől.

Az új szabályok értelmében a gyártási és fogyasztási hulladékból származó, visszanyert kobalt (16%), ólom (85%), lítium (6%) és nikkel (6%) minimális mennyiségét újra fel kell használni új akkumulátorokban.

Az új szabályok értelmében a gyártási és fogyasztási hulladékból származó, visszanyert kobalt (16%), ólom (85%), lítium (6%) és nikkel (6%) minimális mennyiségét újra fel kell használni új akkumulátorokban.

Akkumlátorok és fenntarthatóság - infografika   
Akkumlátorok és fenntarthatóság

Az eltávolítás és a csere egyszerűsítése

Az új szabályok értelmében az akkumulátorok kivétele és cseréje egyszerűbbé válik. A készülékekben lévő hordozható akkumulátorokat úgy kell kialakítani, hogy a felhasználók könnyen kivehessék és kicserélhessék azokat. Ez a követelmény három és fél évvel a szabályok hatálybalépése után válik kötelezővé. Több információt kell majd nyújtani az akkumulátorok kapacitásáról, teljesítményéről, tartósságáról, kémiai összetételéről, valamint a „szelektív gyűjtés” szimbólumáról.

 

 

Forrás: Európai Parlament

 

OLVASS TOVÁBB

Kövess minket a Google hírekben is!

spot_img