vasárnap, február 16, 2025
HomeFENNTARTHATÓEgyszer használatos műanyagok: jelölés, tájékoztatás, fizetős ételdobozok és nyilvántartás

Egyszer használatos műanyagok: jelölés, tájékoztatás, fizetős ételdobozok és nyilvántartás

Megjelent a Magyar Közlönyben az egyes műanyagtermékek környezetre gyakorolt hatásának csökkentéséről szóló 349/2021. (VI. 22.) Korm. rendelet, ami az egyszer használatos műanyagtermékek környezeti hatásairól szóló 2019/904/EU irányelv forgalomba hozatali korlátozásain (tiltásain) túli egyes intézkedéseket ültet át a magyar jogrendbe. Mint honlapunk is beszámolt róla, a forgalomba hozatalt tiltó rendelkezéseket az egyes egyszer használatos valamint egyéb műanyagtermékek forgalomba hozatalának korlátozásáról szóló 301/2021. (VI. 1.) Korm. rendelet ültette át.

 

Az irányelv jelölési előírásai, a műanyag palackok 77%-s (2025-re) illetve 90%-s (2029-re) kötelező elkülönített visszagyűjtése és a PET italpalackokban legalább 25%-os (2025-től), a műanyag italpalackokban legalább 30%-os (2030-tól) hulladék másodnyersanyag arány biztosítása, mint követelmények, az irányelv megjelenése óta sok helyen sok figyelmet kaptak, ma már jól ismertek. Ugyancsak ismert, hogy a jelölés pontos formájáról és felhelyezéséről uniós rendelet rendelkezik, mely időközben helyesbítésre is került. A jelölésről a kormányrendelet szerint a termék gyártójának kell gondoskodnia, a gyártó fogalmába azonban más jogszabályoktól eltérően a kereskedő is beletartozik!

 

Kevésbé tudott, hogy az irányelv az egyszer használatos műanyag italtartó poharakra és ételtároló edényekre fogyasztáscsökkentést is előír a 2022. évi szinthez képest. A hazai jogalkotó ételtároló edényeknél – az irányelvben is felsorolt számos intézkedési lehetőség közül – az ingyenes rendelkezésre bocsátás tiltásával él, 2023. január 1-től. Italtárolókra a jogszabály nem tartalmaz fogyasztáscsökkentést, ott viszont a 301/2021. (VI. 1.) Korm rendelet már bevezetett forgalomba hozatali tiltást, ugyancsak 2023-tól.

 

Az irányelv előírja a tagállamok számára, hogy intézkedéseket hozzanak a fogyasztók tájékoztatására az újrahasználati alternatívák, a hulladékgazdálkodási infrastruktúra rendelkezésre állásáról és az egyszer használatos műanyagtermékek hulladékainak elhagyása okozta környezeti veszélyről. Az irányelv megfogalmazásában ugyan ez leginkább úgy értelmezhető, hogy a tagállamoknak maguknak kell tájékoztatniuk, a költségeket azonban az irányelv preambuluma szerint a gyártók viselik. A hazai kormányrendelet magát a tájékoztatást is a gyártóknak írja elő, már 2021. július 3-tól.

 

A jogszabály egyes intézkedések gyártói számára 2022-től a hulladékgazdálkodási hatóságnál nyilvántartásba vételi, valamint nyilvántartás vezetési és adatszolgáltatási kötelezettséget is előírt, hogy a tagállami uniós adatszolgáltatásokhoz – melyek ugyancsak bekerültek a hazai kormányrendeletbe is – országos adatok rendelkezésre álljanak.

 

Az irányelv a kiterjesztett gyártói felelősség keretében az egyszer használatos műanyag zacskók, étel- és italtárolók, italtartó poharak, műanyag dohány füstszűrők gyártóinak a közterületi hulladékgyűjtés és a szemetelés arányos költségeinek megfizetését is előírja. Ezeket illetően a kormányrendelet előírásokat nem tartalmaz, azonban a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvénybe annak februári módosítása nyomán belekerült, hogy a kiterjesztett gyártói felelősséggel érintett termékeiből települési hulladékként kezelésre, illegális lerakásra, köztisztasági munkák keretében eltávolításra kerülő hulladékkal kapcsolatos költségeket a gyártóknak az önkormányzatok számára kormányrendeletben meghatározott módon és mértékben meg kell téríteniük. A települési hulladékon belül az érintett termékekből származó hulladék arányát a hulladékgazdálkodási hatóság hulladékanalízisen alapuló szakértői becsléssel állapítja meg.

 

Ahogyan a napokban beszámoltunk róla, az irányelvhez az Európai Bizottság magyar nyelven is közzétett útmutatót is készített, ez a kormányrendelet értelmezéséhez is segítséget nyújthat. Ugyancsak segíthet az irányelv bevezető része, ami pontosítja, megindokolja a rendelkező rész pontjait. De annak eldöntésére, hogy egy termék az irányelv és a hazai jogszabály hatálya alá tartozik-e, az irányelv és az útmutató angol eredetije is segítségül lehet, fordítási hibák mindig előfordulhatnak.

OLVASS TOVÁBB

Kövess minket a Google hírekben is!

spot_img